Statsstøttet politisk kunst vækker forargelse

Tysk kunstner inviterer publikum til at træde på hovederne af Anders Fogh og Flemming Rose med sit kunstværk i den danske pavillon på biennalen i Venedig. Værket vækker forargelse.

Den tyske kunstner Thomas Kilppers udstiller på årets biennale i Venedig et kunstværk i den danske pavillon. Kunstværket hedder "Pavilion for Revolutionary Free Speech" og består af en række træsnit på trappetrin og gulv af kendte politiske eller på anden måde offentlige ansigter. Ansigter som publikum kan træde på.

Særligt mange politikere er portrætteret og blandt mange andre kan man finde ansigterne på forhenværende statsminister Anders Fogh Rasmussen, Pia Kjærsgaard og kulturredaktør på Jyllands-Posten, Flemming Rose, der stod bag trykningen af Muhammed-tegningerne i 2005. Ikke alle er lige begejstrede for værket.

- Det er plat. Jeg synes ikke, det er en måde at sætte ytringsfriheden til debat. Hvis det er det, der egentlig er tanken, siger kulturordfører for Dansk Folkepartis Karin Nødgaard.

Kunstner med frie hænder

Overskriften for det danske bidrag til biennalen er "Speech Matters". Værkerne handler om ytringsfrihed og er støttet af Kunstrådet med 4,5 millioner kroner, hvoraf de 260.000 kroner er gået til Kilppers værk. Men trods Kunstrådets støtte har formand Per Arnoldi ingen kommentarer til postyret omkring værket.

- Altså, kunstneren har jo fri hænder. Den handler om ytringsfrihed. Han har frie hænder, og dem har han forhåbentlig udnyttet.

Indbyder ikke til refleksion

Den danske forfatter Merete Pryds Helle har selv taget værket i øjesyn, men mener ikke værket indbyder til den store refleksion.

- Det er ensidigt politisk værk, som har et meget tydeligt budskab, og det kan jo være fint nok. Som kunstværk synes jeg, jeg mangler noget. Altså, hvor politik tit prøver at gøre ting, der er komplicerede simple, så skulle kunsten jo gerne gøre det simple kompliceret. Og det synes jeg måske ikke lykkes her, siger forfatteren og fortsætter:

- Det er meget ensidigt at vælge nogle mennesker, man er uenig med. Hvis det nu i stedet for var et bredt udsnit, hvis Gandi eller Obama havde været her, så ville man måske begynde at overveje lidt mere, hvem man træder på, og hvad det betyder. Hele den refleksion kunne så være interessant, mener hun.

Selektive skridt

Ifølge Thomas Kilpper er det interessante ved værket netop, at man selv kan vælge, hvem man vil træde på. Men skal ikke nødvendigvis træde på alle, men kan udvise nogle personer respekt ved netop at gå uden om dem.

- Man kan have respekt for dem eller ej. Det er din beslutning. Det er det, jeg godt kan lide ved værkets muligheder. Man bliver nødt til at vælge, hvordan man vil gå på det, siger kunstneren.

Kritik af politisk drejning

Kunstneren har en klar ambition med sit værk. Det er en kritik af en højredrejning af europæisk politik, herunder også Danmark, hvor højreorienterede politikere er blevet mere markante.

- De er ikke længere bare i udkanten af samfundet, men er kommet tætter og tætter på magtens kerne. Det har været en tendens siden 80'eren og som en kritik af den tendens, er værket på en måde et råb om revolution, fortæller kunstneren.

Den politiske højredrejning er også årsag til at de tre danske ansigter indgår i værket. Ifølge Thomas Kilpper er Anders Fogh særlig ansvarlig for den politiske højredrejning, fordi han i sin tid som statsminister lod Dansk Folkeparti få stor indflydelse.

- Jeg mener, Rasmussen banede vejen for, at det højreorienterede parti i Danmark har fået mere indflydelse, for han accepterede den indflydelse de fik på hans parti. Rose og alle de tyske eller internationale medier, som trykte tegningerne som modsvar mod opstande i asiatiske, muslimske samfund, udøvede politik. Det handlede ikke om ytringsfrihed, siger Thomas Kilpper.

Ligesom fiskene og blenderen

Karin Nødgaard mener kun, at værket har til hensigt at provokere, og det mener hun det gør på et meget lavt niveau.

- Det minder mig lidt om den med, hvem der turde blende fiskene i sin tid, da den kom frem. Her er det, hvem der tør træde på dem. Altså, jeg mener, man skal op på et lidt højere niveau i forhold til at debattere ytringsfrihed, end den måde den her kunstner har gjort, siger ordføreren.

Indbyde til debat

Kurator på udstillingen, Katerina Gregos, har ikke haft til hensigt at provokere. Ifølge hende er ambitionen med udstillingen at behandle er yderst kompleks emne på en kvalificeret måde.

- Min intention har absolut ikke været at lave en udstilling, som er opildnende, chokerende eller provokerende. Jeg er interesseret i at fremprovokere en mere kvalificeret debat om, hvad jeg mener, er et utrolig komplekst problem, som meget ofte er blevet forsimplet.

Facebook
Twitter