Per Stig: Foruden pludrende unge værter er Radio24/7 godt på vej

På toårsdagen for lanceringen af Radio24syvs roser både idémager og en af de største kritikere kanalen. Dog er der også nogle "utroligt slappe og pludrende" programmer, mener Per Stig Møller.

Den tidligere kulturminister Per Stig Møller (K) og Mogens Jensen (S) er trods forskellige udgangspunkter god tilfredse med, hvad de hører på Radio24syv.

En vigtig, men ikke problemfri fornyelse af dansk taleradio. Sådan lyder dommen fra to politikere, der stod på hver deres side under undfangelsen af den licensfinansierede radiokanal Radio 24syv.

I dag fylder kanalen to år, og efter en svær start er lyttertallene begyndt at kravle i den rigtige retning.

Under det indledende arbejde blev kanalen kaldt 'Radio Møller' i medierne på grund af den daværende kulturminister. Og her to år efter er han i det store hele godt tilfreds med, hvad han hører.

- Der er både godt og skidt. Jeg synes, Radio24syv har vist sig at være en vigtig fornyelse. Den har ikke P1's stivhed, siger Per Stig Møller til DR Kultur.

Evnen til at sende live

Den tidligere kulturminister mener, at Radio24syv modsat DR's P1 bryder med de faste radiokoncepter, ligesom kanalen tør rydde hele fladen og improvisere, hvis der sker noget vigtigt.

- I mandags med stormen så vi jo virkelig forskellen. Radio24syv kunne rydde fladen og køre live. Her var det uden tvivl Radio24syv, man skulle over på, hvis man ville holde sig opdateret. Jeg skulle selv ud og tale, og det var kun i kraft af Radio 24syv, jeg kunne holde mig ajour. På DR må man vente på nyhedsudsendelsen, siger Per Stig Møller.

Selvoptagede værter

På den negative side er nogle programmer med unge værter, som er "meget selvoptagede", mener den tidligere kulturminister. Han siger dog, det kan skyldes, at Radio 24syv skal være interessante for alle aldersgrupper, mens DR forskellige kanaler til forskellige målgrupper.

- Men nogle programmer, synes jeg, er utroligt slappe og pludrende - særligt først på aftenen og midt på dagen. Men det kan også være, jeg bare er for gammel, og at der er unge lyttere, som synes, det er godt, siger Per Stig Møller og nævner en dag, han skulle køre fra Fyn til Nordsjælland.

- Jeg sad og hørte på en mand, der talte om, han lige var fyldt 40 år, og det var noget forfærdeligt noget. Han græd og ringede til sine venner, og jeg kender hverken ham eller hans venner. Altså det ragede mig en høstblomst, siger Per Stig Møller.

Positiv kritiker

På den anden side af debatten op til lanceringen af Radio24syv stod Mogens Jensen, som dengang havde svært ved at se behovet for den nye kanal. Men to år efter er han mere positiv.

- Jeg synes bestemt, det er gået fremad med Radio24syv. Jeg har ikke tid til at lytte til hele deres flade, så jeg er ikke noget sandhedsvidne, men det er meget interessant, det jeg lytter til, siger Mogens Jensen til DR Kultur.

Som eksempler på nytænkning nævner både Per Stig Møller og Mogens Jensen det politiske program 'Cordua & Steno', mens Mogens Jensen også nævner 'Europa i flammer' med Morten Messerschmidt og Dan Jørgensen og aktieprogrammet 'Millionærklubben'.

Dog er der stadig lidt knas med lyttertallene. Ifølge den unge kanals administrerende direktør Jørgen Ramskov lytter 380.000 med ugentligt - hvilket er lige omkring halvdelen af P1's lyttere - men noget højere end tallene for et år siden.

Lidt for lave lyttertal?

Per Stig Møller kalder lytterdelen for "ganske flot" for en kanal, som er billigere end P1. Og samtidig er han mest interesseret i, at det samlede antal lyttere til samfunds- og kulturdebatterne stiger.

Radio24syv havde selv en målsætning om at få 500.000 lyttere ugentligt - og i dag er Mogens Jensen da heller ikke helt tilfreds.

- Jeg forventer, at Radio24syv har en målsætning om at komme væsentligt højere op i lyttertal, siger Mogens Jensen og siger, at han gerne ser, kanalen kan "gøre P1 rangen stridig".

Over i alt otte år koster hele radiokanalen Radio24syv omkring 93 millioner licenskroner at have kørende om året. Til sammenligning koster P1 ifølge DR's eget skøn omkring 167 millioner licenskroner om året.

Facebook
Twitter