Har du skiftet dit vaskemiddel ud med en billigere variant? Sådan påvirker stigende priser din adfærd

Folk køber lidt mindre og kigger mere på de billigere varianter af en vare, lyder det fra Coop.

Priserne på mange dagligvarer stiger. Grafik: Søren Winther Nørbæk.

Du kigger en ekstra gang for at tjekke, om stuelampen er slukket.

Vælger en billigere variant af dit sædvanlige opvaskemiddel og overvejer, om det er tid til at tage cyklen på arbejde.

For når det bliver dyrere for dig at købe ind og varme hjemmet op, som vi ser det nu, sker der også noget med den måde, vi lever på.

Og begynder vi ved indkøbskurven, er de pressede privatøkonomier allerede ved at sætte spor.

- Folk køber lidt mindre og kigger mere på de billigere varianter af en vare. Og det er nok de tendenser, vi også kommer til at se i de kommende måneder, vurderer Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, som ejer butikker som Fakta, Kvickly og Superbrugsen.

- Vi har ikke analyseret på mikroniveau, men det er tendenser, der er kommet inden for de seneste uger, så det er stadig nyt.

Har de højere priser fået dig til at lægge andre ting i indkøbskurven, end du plejer? (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

Når vi går i gang med at udskifte vores sædvanlige varer med billigere alternativer, kan Coop generelt se, at vi som det første erstatter de "usynlige varer".

Det kan eksempelvis være rengøringsmidlet, hvor vi vælger den billigere variant, fordi det alligevel bare skal gemmes væk under håndvasken, fortæller Jens Juul Nielsen.

- Det kommer til at sprede sig til andre dagligvareområder, og jeg tror også, at der vil blive skruet lidt ned for de mere luksuriøse varer som dyr oksekød og rødvin.

Flere tusinde varer er blevet dyrere på kort tid

Turnerer du rundt mellem supermarkederne, vil du generelt kunne finde prisstigninger i stort set alle kæder, fordi der er krig i Ukraine, høje energipriser og det er blevet dyrere at producere varer.

Det får nemlig leveradørene til at sætte priserne op, og så må supermarkederne jo følge trop.

For eksempel skrev vi mandag om, hvordan Salling Group netop har hævet priserne på i alt 16.000 varer i Føtex og Bilka med en gennemsnitlig prisstigning på 2,85 procent sammenlignet med ugen forinden.

Det viste tal fra Beepr, der overvåger priserne i de danske supermarkeder. Også Coop har de seneste fire måneder sat priserne op på flere tusinde varer.

Her er et overblik over, hvordan priserne har udviklet sig på ti forskellige af Føtex' hverdagsvarer:

Dyrere varer får os til at jagte tilbud som sjældent set

Ligesom Coop kan Salling Group, der driver Netto, Bilka og Føtex se, at vi er begyndt at handle anderledes som følge af de strammere husholsningsbudgetter.

- Helt konkret ser vi et skift over mod, at folk handler mere discount og er opmærksomme på tilbud, siger Henrik Vinther Olesen, der er csr- og kommunikationsdirektør i Salling Group.

Han tilføjer, at der er en generel tilbageholdenhed.

- Men jeg vil sige, at på basis varer, som folk alligevel skal have, der ser vi, at folk køber tilbud, discount og vores egne mærker.

Den russiske invasion i Ukraine er også med til at hæve prisen på varer i supermarkederne. (Foto: Signe Goldmann © Ritzau Scanpix)

Og folk går i den grad på tilbudsjagt lige nu, tyder det på, hvis man kigger på tal fra eTilbudsavisen, som er en app, man kan bruge til at søge efter tilbud.

I sidste uge blev der foretaget 577.000 søgninger på specifikke tilbudsvarer, hvilket var uhørt højt. Faktisk var det næsten på linje med den seneste jul, som særligt er der, hvor folk tyr til tjenesten.

Sociolog: Vi går et niveau ned i vores køb af dagligvarer

Og de stigende priser kan ikke undgå at påvirke dig, lyder det fra Eva Steensig, der er sociolog og forbrugerekspert hos Steensig Partners.

- Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det vil påvirke danskernes forbrug.

Kigger man på de nyeste tal fra Danmarks Statistik, er det vildt at se, hvordan danskernes forventninger til forbrug for eksempel er faldet i marts, fortæller hun.

Vores higen efter at spare kan desuden gøre os mere opmærksomme på at undgå madspild, blive bedre til at slukke lyset, tage koldere bade og handle mere i discountbutikker. Derudover også få os til at holde igen med den dyre rødvin.

- Man vil kunne se, at folk går et niveau ned i deres dagligvarer, siger Eva Steensig.

Og så vil vi pakke det ind i en retorik om, at vi gør det for eksempelvis at være mere klimabevidste, mener hun.

- Vi har det med at give det positive ord med på vejen, selvom det er styret af, at vi vil spare penge, fordi vi er bange for ikke at have nok.