Stresser du over dine likes? Så er der (måske) gode nyheder på vej fra Instagram

Med nyt forsøg skjules antallet af likes - meningerne om effekten er delte.

Kommer Instagram til at skjule likes på opslag - og hvad kommer det i så fald til at betyde for dig som bruger? (Foto: Oliver Seppo © dr)

Kan du også blive ramt af en følelse af fiasko, hvis dit billede ikke får nok likes på Instagram? Det har Instagram muligvis en løsning på.

I disse dage tester medievirksomheden i hvert fald en version af app'en, hvor antallet af likes er skjult for andre en kontoejeren selv. Brugerne i Canada er de første – og muligvis eneste –, der oplever et Instagram uden visning af antallet af likes under et opslag.

Sådan ser Instagram i øjeblikket ud for de canadiske brugere. Bemærk at der ikke står, hvor mange, der har liket billedet, men i stedet vises, hvem af dine venner (eller dem, du følger på Instagram), der har liket opslaget. (Foto: Mette Bierbum Bacher © dr)

Medievirksomhedens chef Adam Mosseri har selv udtalt, at testen sker på grund af et ønske om at skabe mindre konkurrence og socialt pres for brugerne på det sociale medie:

- Vi vil gerne have, at folk bekymrer sig lidt mindre over, hvor mange likes de får på Instagram og bruger lidt mere tid på de folk, de holder af, sagde han den 30. april til Facebooks årlige udviklerkonference ifølge Washington Post.

- Vi ønsker ikke, at Instagram føles som en konkurrence, vi vil gerne gøre det til et miljø med mindre pres.

Ønsket om mindre konkurrence kommer i forlængelse af adskillige undersøgelser, der viser, at netop Instagram har en tendens til at styrke negative følelser af mindreværd og kropslede.

Men hvilken betydning vil ændringen få? Både for dem, der tjener penge på deres tilstedeværelse på Instagram? Og for dig og mig, der bruger platformen som privatpersoner?

Vi har talt med en influencer, en debattør, en hjerneforsker og en ekspert i sociale medier.

Og det er ikke enige.

1

Influenceren

(Foto: Julia Sofia Aastrup / Oliver Seppo © Julia Sofia Aastrup / DR)

Julia Sofia Aastrup er influencer med knap 300.000 følgere på Instagram.

Hun har arbejdet professionelt med sociale medier, siden hun var 15 år gammel. Instagram er hendes personlige favoritplatform, så hvad den nye ændring kommer til at betyde, forholder hun sig til som både privat og professionel:

- Som privat bruger synes jeg, det er fedt. Ligesom mange andre brugere er jeg jo også bare et ungt menneske, der bliver påvirket af det, jeg ser.

- Rent professionelt kan det blive en udfordring, at man eksempelvis ikke ligeså let kan følge med i, hvordan andre i branchen klarer sig. Det er altid en inspiration at se, hvad der fungerer godt for ens 'kollegaer' – og det er hurtigst at aflæse ved at se på antallet af likes på et opslag.

Hun tjener penge på, at virksomheder ønsker at lave samarbejder med hende. Og den forretningsmodel er ikke umiddelbart i fare, tror hun.

Heller ikke selvom virksomheder nu får sværere ved at se, hvordan brugerne reagerer på hendes opslag.

- Når jeg bliver kontaktet af en virksomhed eller et bureau omkring et muligt samarbejde, så går jeg altid ud fra, at de først og fremmest kontakter mig, fordi vi er et værdimæssigt match. Og hvis matchet er naturligt, så skal det også nok afspejle sig i engagementet på mine billeder, mener hun.

Hun vil heller ikke lade sig stresse af, at andre nu ikke på samme måde kan følge med i, hvor mange likes hendes opslag får.

- Jeg har fra en tidlig alder sagt til mig selv, at jeg ikke må bruge for meget tanke- og selvværdskraft på at sammenligne mig selv med andre i branchen. Man vil jo aldrig kunne måle sit eget værd baseret på likes og kommentarer. Men følelsen af utilstrækkelighed kommer lynhurtigt med det, jeg laver, hvis man ikke passer på.

2

Debattøren

(Foto: Martine Andersen / Oliver Seppo © Privatfoto/ DR)

Martine Andersen står bag Instagram-profilen, Facebook-siden og bloggen 'Afskaf Privatlivet', hvor hun siden 2017 har forsøgt at bryde rammerne for, hvordan vi bruger sociale medier.

Hendes mission går ud på, at vi ikke kun deler flotte billeder og opture, men at vi også kan dele de svære ting uden at være bange for ikke at blive accepteret af vores omverden.

Hun tror ikke, at ændringen kommer til at have en afgørende betydning for den kultur, der hersker på Instagram. Men hun er positiv overfor medievirksomhedens intentioner:

- Det er et lille skridt på vejen i en større kamp om flere generationers medie-utilstrækkelighed og mindreværdsfølelser, men som budskab er det stort!

For selvom man stadig selv vil kunne følge med i antallet af likes på sine billeder, håber Martine Andersen, at ændringen måske vil kunne fjerne bare lidt af det pres, mange forbinder med Instagram:

- Man kan sige, at det tager frygten for ydmygelsen væk, når man nu som den eneste kan se, at ens selfie ikke rækkede til mere end familiestøtte.

- Jeg synes desuden, at det er en fin måde at 'demokratisere' Instagram på, så private og professionelle kommer på samme niveau – hvis man altså ser bort fra antallet af følgere.

3

SoMe-eksperten

(Foto: Freja Eilertzen / Oliver Seppo © Privatfoto/DR)

Freja Eilertzen er Head of Social på content marketing-bureauet OTW og arbejder professionelt med Instagram på vegne af brands.

Som selverklæret internet-optimist er hun i udgangspunktet positiv overfor den nye ændring og håber, at det vil betyde højere kvalitet i indholdet fra brands og influencers, og at private samtidig får en bedre oplevelse, når de er på Instagram.

- For private kunne det komme til at betyde, at noget af presset forsvinder, da man ikke i samme grad bliver sammenlignet med de professionelle, når man ikke længere kan se antallet af likes.

- Og hvis man kan fjerne bare én procent af det pres, der i dag ligger på særligt unge kvinder på Instagram, så er det en kæmpe bedrift.

Freja Eilerzen tror, at de professionelle influencers nu bliver tvunget til at se på andre parametre end blot likes.

- Det er et skift i fokus, som både bureauer og brands allerede har foretaget på søsterplatformen Facebook for flere år siden. Her ser man ikke længere på antal af likes på et opslag eller en side. Her er det meget mere interessant at måle på forretningsspecifikke parametre som trafik, konverteret salg og kendskabsløft i målgruppen.

Spørgsmålet er så bare, hvor meget information, Instagram reelt set kommer til at skjule, mener Freja Eilertzen:

- Hvis det bliver svært for andre end kontoejeren selv at få indblik i en kontos målgruppe, engagement og reach, besværliggør det den i forvejen ret håndholdte og besværlige proces, det kan være at vælge den rigtige influencer til et samarbejde.

4

Hjerneforskeren

(Foto: Stine Bidstrup / Oliver Seppo © Scanpix /DR)

Jon Sigurd Wegener er hjerneforsker og ekstern lektor ved CBS. Han ved, hvordan hjernen reager på de signaler, vi modtager og udsender. Også når vi er på sociale medier.

- Fordi vi mennesker er flokdyr, er social status enormt vigtig for os. Det gør sig også gældende, når det kommer til status på sociale medier, forklarer Jon Sigurd Wegener.

- Hvis vi får likes og anerkendelse, er det godt for den sociale status. Det modsatte stiller os derimod dårligt i forhold til resten af 'flokken'.

- Så selvom vores tilstedeværesle på sociale medier i virkeligehden betyder, at vi påfører os selv en stressfaktor, fordi vi 24 timer i døgnet er sårbare for andre holdninger, så drager anerkendelsen i form af mange likes os, forklarer Jon Sigurd Wegener.

Med den nye ændring i Instagram piller mediet netop ved dette euforiserende stof, da halvdelen af glæden ved at få mange likes nu forsvinder.

- Belønningssystemet er faktisk todelt. Du bliver glad, når du selv ser dine mange likes. Men fordi vi er flokdyr, bliver du ekstra glad, når andre folk også kan se, at du har fået mange likes. Den sidste del af belønningen vil forsvinde med den nye opdatering af Instagram.

Den nye ændring vil dog ikke betyde, at Instagram bliver mere eller mindre stressende at bruge, ifølge Jon Sigurd Wegener.

- Det essentielle, når du poster indhold på en platform som Instagram, er, at folk ser dit indhold. Og det ændrer den nye funktion ikke på. For du vil stadigvæk selv kunne se, om folk har liket dit billede eller ej.

Selvom det kan være svært at forudse menneskelig adfærd, så tror Jon Sigurd Wegener ikke, at den nye ændring bliver en succes.

- Mit bud vil være, at folk vil komme til at bruge platformen mindre. Jeg tror overordnet set, at den manglende transparens vil irritere folk og få dem til at bruge mindre tid på platformen.

Facebook
Twitter