Susanne Bier: Dansk film er i kreativ krise

Publikum svigter danske film, og det er der måske god grund til, mener instruktøren Susanne Bier, som i morgen har premiere på "Hævnen".

Susanne Bier er meget bekymret for dansk film. I et interview med Dagbladet Børsen prøver hun at give en forklaring på, hvorfor danske film kun solgte 2,4 millioner biografbilletter ud af et samlet tal på 14,1 millioner i 2009.

- Meget tyder på, at publikum svigter dansk film, og det sker samtidig med, at udlandet heller ikke køber vores film til visning, siger hun til Børsen.

Overfladiske film

Et af problemerne er overfladiske komedier, mener Susanne Bier.

- Jeg tror ikke, at vi kun skal levere overfladisk underholdning, bare fordi det er krisetider. Der skal mere følsomhed til. Spørgsmålet er, om vi har fingeren på pulsen og ved, hvad folk interesserer sig for, siger Susanne Bier.

Selv har hun i morgen premiere på filmen "Hævnen", som næppe kan kaldes en overfladisk komedie. Filmen drager paralleller mellem hævnfølelse i en dansk provinsby og en flygtningelejr i Afrika, og ligesom i filmen "Brødre" om krigen i Afghanistan, beskriver hun det enkelte menneskes forhold til de store begivenheder i den store verden.

Pengene skal bruges rigtigt

Det er den slags historier, Susanne Bier mener, at dansk film skal fortælle for at få succes. Inden så længe sætter Folketingets kulturordførere sig sammen for at forhandle et fireårigt filmforlig på plads, men penge hjælper kun, hvis de bliver brugt rigtigt, mener Susanne Bier.

- Det handler i højere grad om at bruge pengene rigtigt, siger Susanne Bier til Børsen.

- Vi skal have en stor produktion af billige film, som de unge instruktører kan boltre sig i,og tilegne sig erfaringer ved. Det nytter ikke noget, at de uerfarne får kæmpe beløb til rådighed og så drukner i forventningspresset, siger den 50-årige instruktør til Børsen.

Facebook
Twitter