Svigtende pladesalg går ud over musiktalenter

Langt de fleste danske musikere sælger efterhånden så få plader, at det går ud over talentudviklingen advarer pladeselskaber.

Langt de fleste danske musikere sælger efterhånden så få plader, at det er en underskudsforretning for både dem og deres pladeselskaber.

Sådan lyder meldingen fra flere sider i pladebranchen, der advarer om, at den dårlige indtjening går ud over udviklingen og jagten på nye danske talenter.

Få kunstnere sælger rigtig meget

- Der er stadig flere af de danske artister, som sælger mellem 0-1000 plader om året, og så er der måske 10 personer i landet, som sælger mellem 10- 40.000 plader. Det er selvfølgelig uholdbart i længden, fordi det betyder færre penge i kassen og dermed også færre penge til at investere i musikudvikling, fortæller Søren Krogh Thompson, der er direktør for pladeselskabet Playground Music.

Han forklarer, at den eksponering, som mange kunstnere får, sjældent stemmer overens med de antal plader, som de sælger.

Talentudvikling koster

- En kunstner som Anna David, som jo er ret kendt i den brede offentlighed, solgte faktisk kun 5000 eksemplarer af sin sidste plade. For en kunstner som Rasmus Walter var det tal kun på 2000 eksemplarer. Med så få solgte album er det vanskeligt eller nærmest helt umuligt, at få forretningen til at løbe rundt, siger Søren Krogh Thompson, der samtidig forklarer, at det typisk koster pladeselskabet mellem 200.000-500.000 kroner, når der skal investeres i en ny kunstner.

- Og når vi så ved, at vi får 80 kroner per solgte CD eller 40 kroner per solgte digitaludgave,så er det klart, at der skal arbejdes rigtigt hårdt fra både vores og fra kunstnernes side, hvis vi skal få det til at løbe rundt.

Digitale tjenester skal redde salget

Selvom det danske pladesalg nu har nået et nyt lavpunkt, så øjner branchen alligevel store muligheder i de kommende år. Muligheder der skal komme fra digitale musiktjenester som eksempelvis Wimp og TDC Play.

- Vi kan se, at folk der bruger streamingtjenester får stimuleret deres appetit for musik i højere grad, end folk der ikke gør. På den måde kan det digitale univers være med til at få folk til at åbne musikalske døre, som de ikke troede fandtes, forklarer Lasse Lindholm, der er kommunikationschef for IFPI, der er pladeselskabernes brancheorganisation.

Skaber mange flere muligheder

En undersøgelse foretaget blandt norske musikbrugere for nylig viste, at 68 procent af brugerne af streamingtjenesterne hører mere musik, end de gjorde førhen, og at 72 procent af dem havde opdaget musik, de ikke kendte før takket være den digitale tjeneste.

Og fordelen ved det digitale musikunivers er åbenlys, mener Søren Krogh Thompson.

- De digitale musiktjenester har åbent 24 timer i døgnet, din favoritplade er aldrig udsolgt, og der er aldrig kø i butikken. Vi har store forhåbninger til det digitale marked, fordi det skaber mange flere muligheder for musikelskere, siger Søren Krogh Thompson.

Facebook
Twitter