Tillykke 'Pac-man': Det klassiske spil fylder 35 år

For 35 år siden udkom et af tidens mest ikoniske spil til verden. 'Pac-man', den lille gule pizza-lignende dut, der spiser små prikker og jager spøgelser, har fødselsdag i dag.

Det klassiske spil 'Pac-man' skulle oprindeligt have heddet 'Puck-man'. Navnet blev dog ændret, fordi det hurtigt kunne blive til et bandeord ved at kradse lidt i p'et. (Foto: Jemal Countess © Getty Images)

​Nogen gange kan ideer opstå ud fra de mest simple ting, som for eksempel en rund pizza, der mangler et enkelt stykke.

Det har i hvert fald eftersigende været inspirationen bag dagens fødselar – 'Pac-man'.

For 35 år siden blev 'Pac-man' skabt af den japanske arkadespilproducent Namco, og den lille gule dut blev hurtigt et yderst populært spil, der stadig er velkendt i dag. Du kan spille det klassiske spil her.

- Ikonisk. Det er det ord, der bedst beskriver 'Pac-man', fortæller redaktør hos Gameplay, Morten Skovgaard, til DR Kultur.

En del af populærkulturen

Hvis du ikke kender navnet 'Pac-man', kan du sandsynligvis alligevel genkende figuren og skærmbilledet.

I sin storhedstid var 'Pac-man' nemlig alle vegne. Der blev lavet utallige kopier af spillet - og tilmed blev tegnefilm baseret på det. Og ifølge Morten Skovgaard har det populære spil haft en enorm kulturel betydning.

- Sammen med et spil som 'Tetris', så var det et af de spil, der slog igennem i populærkulturen. Det var overalt, fortæller han og fortsætter:

- Spillet havde en utrolig genkendelig stil i forhold til andre spil, der kom dengang, fordi grafikken bare var simpel og farverig, og man forstod figurerne med det samme, siger Morten Skovgaard.

Han fortæller, at spillet oprindelig skulle have heddet 'Puck-man', men det blev ændret, fordi der kunne kradses i p’et, så der kom et mindre pænt ord ud af det.

Lad os spise i stedet for at skyde

I forhold til mange andre spil, så handler 'Pac-man' ikke om at skyde og slå ihjel, og ifølge Morten Skovgaard er denne forskel også en af grundene til spillets store succes.

- 'Pac-man' handler om at spise spøgelser, og det er jo temmelig fredeligt. Jeg tror egentlig, det er derfor, 'Pac-man' har været så vigtig, fordi man har haft brug for at lave noget andet end at skyde på rumskibe eller kampvogne, forklarer han.

Morten Skovgaard fortæller, at endnu en sjov ting ved det klassiske spil er, at det føltes som om, det bare bliver ved og ved, og at man i teorien kunne spille det uendeligt.

- Dog var der i sin tid en fejl i spillet, der gjorde, at det stoppede ved bane 255. Men så langt er mange nok ikke nået, siger Morten Skovgaard.

'Pac-man' holder stadig i dag

I dag findes der tusindvis af spil, og der kommer hele tiden flere nye til. Og hver gang er der gjort endnu mere ud af grafik, lyd og design i forhold til det sidste.

Men ifølge Morten Skovgaard er der ingen grund til at ændre på 'Pac-man'.

- Det var nærmest perfekt allerede dengang. Du kan ikke tilføje nogen ting, der nødvendigvis gør det bedre. Grundspillet, som man spillede dengang, kan du sætte dig og spille i dag, og det er stadig fedt, siger han og fortsætter:

- Det er det, der kendetegner virkelig gode spildesign, at alle de nye ekstra-elementer, de er ligegyldige, bare det simple grundspil virker. 'Pac-man' har bevist, at det simple er godt, forklarer han.

'Pac-man' kan opleves på det store filmlærred til sommer, når det klassiske arkadespil indgår i filmen 'Pixels'.