VIDEO Er dine fødder ømme af festival? Her er 5 øvelser de vil elske dig for

En rulletur i festivalgræsset eller Kamelen kan være svaret på dine bønner, hvis du spørger træningseksperter

Der er mange fysiske strabadser forbundet med at være på festival.

Derfor har DR Kultur undersøgt nogle af de muligheder, der kan være på festival. På weekendens netop overståede NorthSide Festival kunne festivaltrætte kroppe blive undervist i yoga.

Men hvad hvis man ikke har tid til at sætte sig ind i old-indisk koncentrationspraksis og stillinger som Sommerfuglen og Kamelen midt på festivalen? DR Kultur har bedt træningsekspert Marina Aagaard anbefale fem nemme øvelser, som er lige til at udføre midt i festivalgræsset:

Flyt dig

- Nogle mennesker står stille og lytter til musikken under koncerterne, men det bryder kroppen sig ikke om. Når man står stille længe uden at skifte belastning, bliver man udmattet i ryg, ben og fødder.

Hvis man ikke er til at hoppe og danse, kan man stå og vippe lidt i fødderne og skifte stilling med jævne mellemrum.

Er du derimod den dansende type, hjælper du allerede dér dig selv til at komme godt igennem festivalen.

Læg dig ned og rul rundt

- Man går og står nok mere, end man plejer, når man er på festival. Derfor skal man sørge for jævnlig aflastning, og det er heldigvis enkelt: Læg dig ned!

Selvfølgelig ikke midt i det hele, hvor du bliver trampet ned, men læg dig ned og drik en øl med vennerne, når du alligevel går rundt mellem koncerterne. Den mest aflastende stilling er at lægge sig fladt ned på ryggen, men det er også fint at ligge på siden eller rulle lidt rundt. Det er især din ryg, der vil takke dig for det.

Vend på hovedet

- Det kan være svært for kroppen at pumpe blodet op fra benene, når man er så meget på højkant, som man er på en festival, så op med dem!

Der er mange måder at få benene op på - det er ikke så vigtigt, hvordan man gør, det handler bare om at udnytte tyngdekraften.

Yoga kan man jo lave hvor som helst, så er man yoga-ekspert, kan man stille sig i hovedstand. Man kan også finde et træ og stå på hænder op ad det eller bare lægge sig ned og få benene i vejret - det er bedst, hvis bækkenet kommer med op. Hvis man vipper med fødderne samtidig, så blodet begynder at rulle igen, er man godt på vej med førstehjælp til trætte fødder.

Massér dine indre organer

- Hvis skaden er sket, og man er blevet træt i kroppen, er stræk og bøj-bevægelser vejen frem. Stræk armene helt bagud, så du åbner brystet op og får en flot rank holdning, og begynd så at rotere overkroppen fra side til side. På den måde masserer man organerne og strækker godt ud.

Er du træt i ryggen, kan du løsne op med sidebøjninger - og sørg for at komme godt ud til siden.

Led, muskler og andet væv sætter sig fast, når du står i samme stilling, så det handler om at få løsnet op omkring rygsøjlen og maven.

Stræk ud

- Hvis fødder og ben bliver trætte - og det gør de nok uanset, hvor meget man forebygger – er det guf for dem at strække ud. Så når du har stået på hovedet op ad dit træ fra punkt 3, så slut af med at lave et løbestræk op ad det.

Sørg også for at lave cirkelbevægelser med fødderne, så du løsner op i vævet omkring anklerne og aflaster leddene.

Men det altoverskyggende råd må være at komme ud og danse hele natten. Så du får strukket og bevæget kroppen helt automatisk.

  • Marina Aagaard er master i fitness og træning

  • Foredragsholder og forfatter til bøger som "Wellness – lev længere, sundere og gladere" og "Fitness i sundhedsfremme og forebyggelse – kvalitetsstandarder og kvalitetssikring".

Facebook
Twitter