Tragisk eller genialt? Hollywood-stjerner står i kø for at sælge dig en helt personlig hilsen

Konceptet med videohilsner fra kendte hitter i USA - men herhjemme er der ikke et marked for det.

Drømmer din lillebror om en hilsen fra rapperen Lil Xan? Vil din veninde blive lykkelig over at få et 'tillykke med fødselsdagen' fra Tori Spelling fra 'Beverly Hills 90210'?

Eller vil din kæreste danse en glædesdans over at få et verbalt skulderklap af Tom Felton, der spiller Draco Malfoy i 'Harry Potter'?

Hvis du har lidt ekstra penge på lommen, er det rent faktisk muligt at glæde dine kære med præcis sådan en video.

Den amerikanske tjeneste Cameo sælger nemlig personlige hilsner fra en lang række skuespillere, tv-personligheder, sangere, sportsfolk, youtubere og komikere. Faktisk kan du også købe en hilsen fra et Instagram-kendt kæledyr, hvis du mere er til nuttede hunde og katte.

Og alle kan være med, for priserne på de billigste hilsner starter fra bare fem dollar. De fleste er dog dyrere, og de mest kendte mennesker kræver beløb helt op til 2.500 dollar for at sende en kort videohilsen til dig eller en, du vil overraske.

Dermed kan kendte nu tjene ekstra penge på noget, der ikke tidligere har været en indtjeningsmulighed, fortæller Morten Saxnæs, der er digital brandingekspert.

- Det er klart noget, der er oppe i tiden – at almindelige mennesker har lyst til at interagere med kendte. Det ser vi meget på sociale medier, så man kan sige, at mange kendte gør det i forvejen, men med Cameo kan fans komme helt tæt på, og den kendte kan tjene penge på det, siger Morten Saxnæs.

Cameo er i øvrigt ikke alene på markedet, da lignende tjenester som Greetzly, Starsona og CelebVM tilbyder det samme – de er dog langt mindre kendte.

Kendisser promoverer fynsk ungdomsmusical

En af dem, der har benyttet sig af Cameo herhjemme, er Niels Erling fra teatret Momentum i Odense, hvor han er instruktør og kunstnerisk leder.

Han tog fusen på mange af teatrets følgere, da han for cirka 3.200 kroner købte sig til promovering af teatrets aktuelle high school-inspirerede musical 'Katastrofe' fra en række mere eller mindre kendte amerikanere.

I løbet af november dukkede der derfor små hilsner op på teatrets Facebook- og Instagram-side fra blandt andre Britney Spears' kæreste, Sam Asghari, sangeren Macy Gray, Melissa Joan Hart fra serien 'Sabrina, skolens heks' og 'American Pie'-skuespilleren Tara Reid.

- Jeg ville ønske, at jeg selv kunne være der. Det bliver episk, siger Tara Reid blandt andet om stykket i den korte video.

Du kan se et sammenklip af de kendtes promovering af forestillingen her:

Da Niels Erling hyrede disse mere eller mindre kendte mennesker, gik han målrettet efter nogle, som passede til musicalens amerikansk-inspirerede tema. Den type kendisser havde dog været svære at skaffe uden Cameo.

- I Danmark er afstanden mellem almindelige mennesker og kendte ikke så stor, så hvis man virkelig vil, kan man jo godt få fat i kendte herhjemme. Men i Hollywood tænker man, at de er uopnåelige, siger Niels Erling.

De var dog på ingen måde uopnåelige. Faktisk var nogle af dem enormt hurtige på aftrækkeren.

- Det var en lidt vild oplevelse, for jeg tror seriøst, at Britney Spears' kæreste, Sam Asghari, svarede 50 minutter efter, jeg havde bestilt en video. Med de andre hilsner gik der gerne nogle dage, siger Niels Erling.

Og selvom det rent faktisk er Tara Reid, der mener, at den fynske forestilling 'bliver episk', så var der en del af teatrets faste publikum, der reagerede med skepsis på videohilsnerne, fortæller Niels Erling:

- Folk tror, at det er deep fake. Der har været mange spekulationer og folk, der har skrevet 'hvordan har I fået fat i dem?!', siger han.

Tara Reid har stadig godt gang i filmkarrieren. De senere år har hun blandt andet spillet med i 'Sharknado'-filmene, men hun tjener altså også penge gennem Cameo nu. (Foto: Michael Bezjian © Getty Images)

Dansk tjeneste var 'forud for sin tid'

Konceptet med at kunne købe personlige videoer med kendte er dog ikke nyt. Cameo blev grundlagt allerede i 2017, men allerede tre år forinden havde den danske fodboldspiller Mads Laudrup og en flok andre danskere etableret en lignende tjeneste under navnet bookenstjerne.dk.

En af mændene bag var Kasper Staal Jørgensen, der stod for den daglige drift af tjenesten i de knap tre år, den eksisterede. Men det var ikke en nem forretning på disse breddegrader, erkender han.

- Den største udfordring for os var, at vi var i Danmark, for det danske marked er bare for småt til noget som det her. Men jeg tror på, at det kan leve i et større marked, siger Kasper Staal Jørgensen.

Til gengæld var han og resten af holdet bag bookenstjerne.dk nogle af de første med idéen i verden. De har i hvert fald ikke kunnet søge sig frem til lignende tjenester.

- Alle sagde til os, at det var en god idé, vi havde fået dengang, men det var svært at få de store stjerner med – og det var dem, som 80 procent af brugerne efterspurgte. Men Rasmus Seebach, Christopher og Medina, som vi fik langt de fleste flest forespørgsler på, takkede pænt nej, siger han.

Kan du genkende ham? Det er den nu vokse Tom Felton, der spillede Draco Malfoy i filmene om Harry Potter. Han er en af dem, du kan købe en hilsen fra. (Foto: Mat Hayward © Getty Images)

Den forklaring bakker brandingekspert Morten Saxnæs op om.

- Bookenstjerne.dk var forud for sin tid, kan man sige, og Danmark er bare for lille et land til den slags. Det kræver virkelig, at der er noget volume på, før det kan løbe rundt, og med al respekt for dem der stod bag, så er kendte herhjemme bare for tilgængelige.

Selvom Cameo lige nu er den største tjeneste af sin slags, kan folkene bag ikke læne sig tilbage i sofaen. Hvis Cameo skal forblive den største på markedet, kræver det nemlig, at de hele tiden udvikler konceptet, vurderer Morten Saxnæs.

- Personligt tror jeg, at de får det svært. De har lige modtaget en kæmpe investering, så nu vil de gerne ud i verden og særligt i Asien, hvor der er endnu større kendis-hype. Men de er nødt til hele tiden at finde på noget nyt, så de ikke mister deres coolness, siger han og tilføjer:

- Det næste bliver nok, at man lukker virksomheder ind og giver de kendte mulighed for at tjene penge på reklamer.

Tragisk og smukt på én gang

På teatret Momentum i Odense har instruktør Niels Erling på en måde allerede brugt de kendte som reklame, når de roser teatrets musical, og det synes Morten Saxnæs er 'sjovt og med til at skabe en god fortælling'.

Niels Erling Han synes dog også, at Cameo er lidt trist og en 'tragisk fortælling om nogle has beens'.

- Men samtidig opretholder de her kendte jo også et selvbillede af, at de stadig er eftertragtede, og at folk stadig gerne vil interagere med dem igennem Cameo. Så jeg synes egentlig også, at det er smukt, siger Niels Erling og fortsætter:

- Men altså, det er jo primært bunden af Hollywood, man finder derinde.

Man kan dog godt finde store og aktuelle stjerner på Cameo – men de stiller kun op i velgørenhedens tegn og tjener dermed ikke selv penge på videohilsnerne.