Målgruppen i fokus: Kirker går efter kvinderne

Målgruppeanalyser og strategisk kommunikation er en del af kirkearbejdet i Nordjylland. Også andre steder i landet er kirker blevet mere målrettede i deres kommunikation. På høje tid, lyder det fra kommunikationsekspert.

I Nordjylland er kvinderne målet for stiftets kommunikation. (© creative commons)

Kirkens budskab skal målrettes til kvinder mellem 45 og 55 år.

Sådan lyder det fra sognepræst og kommunikationsmedarbejder i Aalborg Stift, Christian Roar Pedersen, der i aften medvirker i programmet ’I Guds navn – USA versus Danmark’ på DR K.

Her fortæller han, at Aalborg Stift har en to-årig kommunikationsstrategi, der er udarbejdet på baggrund af målgruppe- og segmentanalyser. Præcis som man kender det fra den professionelle kommunikationsbranche.

- Den selvfølgelighed, der var omkring folkekirken for bare 40 år siden, er der ikke længere. Vi skal ud og gøre opmærksom på, at vi er her, fortæller Christian Roar Pedersen i tv-programmet om baggrunden for, at stiftet er begyndt at arbejde med målrettet kommunikation.

På den måde følger Aalborg Stift i strømmen på folkekirkens øgede fokus på kommunikation, der blandt har betydet en fælles hjemmeside og et fælles logo.

Mangel på kommunikation gør folkekirken irrelevant

Og det er på høje tid, at dele af folkekirken er begyndt at arbejde så strategisk med deres kommunikation, som det er tilfældet i Nordjylland, lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen, der er grundlægger af kommunikationsbureauet LEAD Agency.

Han har tidligere udtalt, at manglende kommunikation kun bidrager til at gøre folkekirken irrelevant for befolkningen.

- Alle institutioner, der har omgang med mennesker, bliver nødt til at kommunikere strategisk. Man bliver nødt til at fortælle, hvem man er, og hvad man kan – og som institution skal man vide, hvem man henvender sig til. Ellers bliver man irrelevant, siger Kresten Schultz Jørgensen.

Han peger på, at folkekirkens store udfordring har været, at man har haft den holdning, at forkyndelse og kommunikation ikke er eller skulle være det samme. Man har derfor været mere optagede af at formidle sit indhold frem for at tænke på, hvordan det skal formidles.

- De har ikke ville erkende, at form og indhold i dag går hånd i hånd, hvorfor de har forladt sig på en gammeldags form for envejs-kommunikation, lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen.

- Men med tiltag som det i Nordjylland viser dele af folkekirken, at den er klar til at være i øjenhøjde med sin samtid, hvilket alle store samfundsinstitutioner bør være.

Ekspert: En måde at vise modernitet

Men kommunikationsstrategierne handler ikke kun om medlemmerne. De handler i høj grad også om medierne, lyder det fra Marie Vejrup Nielsen, der er lektor i religionsvidenskab og leder af Center for SamtidsReligion ved Aarhus Universitet.

- For folkekirken handler det om at få positive historier om folkekirken ud i medierne. Især i tider hvor medierne har fundet ud af, at der gemmer sig masser af nyhedsstof i folkekirken – også af den kritiske slags.

Derudover er klare og tydelige strategier for sin kommunikation også et udtryk for, at der er intern konkurrence blandt kirkerne rundt om i landet, mener Marie Vejrup Nielsen.

- Når man melder offentligt ud, at man arbejder strategisk med sin kommunikation, så fortæller man også, at man er en moderne institution og en moderne arbejdsplads, der er i tråd med tiden. Det bliver en måde at profilere sig på overfor andre stifter, forklarer hun.

Facebook
Twitter