Morgan og Oprah gør religion kommerciel

Når Morgan Freeman folder verdens religioner ud i ny amerikanske tv-serie, er det udtryk for en tendens, hvor programmer om religion rykker fra nichekanaler til primetime tv, mener ekspert.

Serien 'The Story of God' får international premiere i weekenden på National Geographic Channel. (Foto: Miller Mobley © National Geographic Channels)

Med sit rolige, bedstefaderlige gemyt og sin dybe, genkendelige røst kigger skuespiller Morgan Freeman seeren i øjnene og fortæller, hvordan han altid har været fascineret af Gud. Han spørger:

- Hvorfor tilbeder folk verden over deres gud eller guder så forskelligt?

Det spørgsmål forsøger han at finde svar på i den nye store amerikanske dokumentarserie 'The Story of God', der får dansk premiere søndag på National Geographic Channel.

Andre internationale film og serier om religion

  • 'Belief' (dokumentarserie, 2015)
  • 'The Bible' (fiktion, 2013)
  • 'A.D. The Bible Continues' (fiktion, 2015)
  • Samsara (dokumentarfilm, 2011)

Her tager skuespilleren verden rundt og besøger nogle af klodens mange religiøse steder og kulturer for at forstå, hvorfor de tror, som de gør, og hvordan de hver især forholder sig til nogle af livets store spørgsmål.

Kendte ansigter og stærke fortællestemmer

Og det er bemærkelsesværdigt, at de spørgsmål bliver stillet af et verdenskendt ansigt på en kommerciel kanal. Det fortæller Keld Reinicke, tidligere kanalchef på TV2, der mener, at det er et udtryk for en ny tendens.

- Det er enormt interessant at se, at de store kommercielle institutioner rent faktisk nu tager noget, man ville mene var gamle public service dyder, og løfter dem ind i den kommercielle verden, siger han og forklarer, at det ikke kun skyldes velvilje hos de store kanaler, men at man har grebet formidling af religionsstof anderledes an.

- Man har fornyet genren. Man bruger flere penge på at lave de her store dokumentar- og fiktionsserier om religion, man tænker i mere stærke fortællinger og følelser, og man har store skuespillere med, siger han.

Oprah Winfrey ved premieren for 'Belief'. Serien blev sendt på Discovery Channel i mere end 220 lande og territorier. (Foto: Jamie McCarthy © 2015 Getty Images)

For den verdensberømte skuespiller Morgan Freeman er ikke ene om at have produceret en af nutidens store dokumentarserier om religion og menneskers forhold til tro.

Også talkshow-værten Oprah Winfrey står bag en stor serie ved navn 'Belief', hvor hun giver et indblik i verdens mange religioner gennem en række personfortællinger.

Dertil hører sig et væld af fiktionsserier, der behandler religiøse temaer, eller som fiktionsserien ’the Bible’, der dykker direkte ned i biblen og dramatiserer dens fortællinger. En serie, der viste sig at blive en kæmpe succes, da den satte seerrekord med over en halv million seere inden for den første uge.

Et amerikansk fænomen

Men selvom religionsstoffets fremmarch mod kommercielle kanaler og primetime sendetider er bemærkelsesværdig, er den måske også velfunderet. Det mener i hvert fald Matt Taylor, der er vicedirektør for programindholdet på National Geographic Channel i Europa.

- Religion og ideen om ”en større mening” er et universelt emne og en universel nysgerrighed, som ethvert menneske forholder sig til på et tidspunkt i deres liv, siger han.

Han mener derfor også, at en serie som ’The Story of God’ sagtens kan høre hjemme på en kommerciel kanal og nå et bredt publikum.

Scene fra 'The Story of God'. For at lave serien rejste Morgan Freeman til 20 byer i syv forskellige lande. (Foto: Matthew Paul Turner © National Geographic Channels)

Man skal dog have ’en ting for øje, når man ser på amerikanernes velvilje til at poste millionbeløb i store produktioner, der tager udgangspunkt i religion, fortæller ph.d. og professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, Stig Hjarvad.

Uanset hvordan du manifesterer din tro, hvilke ritualer du går igennem, og hvem du taler med, mens du gennemgår disse ritualer, så skal vi alle samme vej

Matt Taylor, vicedirektør for programindholdet på National Geographic Channel i Europa

- I Skandinavien er vi mere sekulære, end de er i USA. Der lever de i et meget mere kommercielt samfund og har gennem 100 år vænnet sig til en kommerciel kultur, hvor man slet ikke så bange for at udnytte populærkulturelle formater til at udbrede for eksempel det kristne budskab, siger han.

Stig Hjarvad mener derfor heller ikke at, der er samme publikumsgrundlag for programmer om tro herhjemme.

En del af en igangværende diskussion

Men selvom vi i Danmark endnu ikke er tappet ind i tendensen, hvor vi producerer store serier om religion i mere kommercielle sammenhænge, mener Stig Hjarvad ikke, at de derfor kun har relevans i amerikansk sammenhæng.

- Der er i forvejen en øget samfundsmæssig interesse og konflikt om religion og det gør jo, at en dokumentarserie, som prøver at udforske de store verdensreligioner, falder ind i en på forhånd eksisterende diskussion om religion, forklarer han.

Og den betragtning tilslutter Keld Reinicke sig også. Han mener, at de religionskrige, som vi er vidne til i øjeblikket, skaber et stort behov for mennesker verden over, for at prøve ikke kun at forstå deres egen tro, men også andres.

Scene fra 'The Story of God'. Præster udfører aarti ritualet ved floden Ganges i Indien. (Foto: Seth Nejame © National Geographic Channels)

- Jeg tror, at producenterne af de her serier har fundet ud af, at der er noget i tiden, hvor vi i højere grad end tidligere har brug for at finde ud af, hvem vi er, og hvor vi kommer fra, siger han.

Spørger man vicedirektøren Matt Taylor er det netop forestillingen om de store kløfter mellem religioner, der lå til grund for at ’The Story of God’ blev lavet i første omgang, og at behovet for serien er des større.

- Vi håber at vi få kastet lys over, hvordan forskellige trosretninger har så meget til fælles. Uanset hvordan du manifesterer din tro, hvilke ritualer du går igennem, og hvem du taler med, mens du gennemgår disse ritualer, så skal vi alle samme vej, siger Matt Taylor.

Serien får premiere på National Geographic Channel søndag d. 3. april kl. 22.