Trods tårnhøj statsstøtte: Det Kongelige Teater har intet nyt dansk indhold på den største scene

Skuespilchef fortæller, at man tidligere har brændt nallerne på ny dansk dramatik.

Teaterchef Morten Kirkskov erkender, at Det Kongelige Teater er meget forsigtige med at sætte ny dansk dramatik op på den store scene. (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Med en statsstøtte på 520 millioner kroner er Det Kongelige Teater den absolut tungeste sværvægter på den danske teaterhimmel.

Men trods den store hjælp fra staten, så skal tilskuerne ikke forvente at se nyt dansk produceret indhold på flagskibet Store Scene i dette teaterår.

Det Kongelige Teater har nemlig ingen premiere på nyt dansk indhold på den store scene, der specifikt er skrevet til teatret, og altså ikke er en genopsætning eller dramatisering af en bogudgivelse, en tv-serie eller en film.

Og det er en klar udfordring at skabe ny dansk dramatik, der kan gå til den helt store scene, erkender skuespilchef Morten Kirkskov.

- Vi er forsigtige, når vi udvikler ny dansk dramatik på den store scene. Det tager rigtig lang tid og koster rigtig mange penge, og derfor er vi meget grundige, siger han og fortæller, at man p.t. har to projekter i støbeskeen, som man håber kommer på scenen indenfor de næste par sæsoner.

Det Kongelige Teater er dog ikke alene om at kæmpe med at skabe ny dansk dramatik, der kan få tilskuerne til at valfarte til teatrene.

I det netop udsendte Teaterkataloget, der udgives af to private organisationer, præsenteres programmet for omkring 60 danske teatre. Kun ét stykke i programmet er nyt, dansk indhold.

Skuespilchef har bitre erfaringer

Skuespilchef Morten Kirkskov pointerer, at man i år har store danske skuespil som Aladdin af Adam Oehlenschläger og Kongens Fald af Johannes V. Jensen.

Begge stykker er dog nye dramatiseringer af henholdsvis et ældre stykke og en dansk roman.

Skuespilchefen slår fast, at man virkelig skal gøre sit hjemmearbejde ordentligt, når man skaber helt ny dansk dramatik.

- Vi har nogle erfaringer på Det Kongelige Teater, hvor vi lod tingene udkomme for tidligt og ikke fik tilskuerne med, siger han og fortsætter:

- Da jeg kom til teatret, havde vi premiere på en komedie, der var lavet til store scene. Man havde bestilt stykket et år før, at det skulle have premiere, og det var simpelthen for kort tid, da det ikke var udviklet færdigt.

Han nævner også stykket 'Manson' fra 2011 om seriemorderen Charles Manson, der fik dårlige anmeldelser og havde et meget lavt fremmøde.

Manuskriptforfatter opfordrer til mere undervisning

Manuskriptforfatter og formand for forbundet af Danske Dramatikere, Nikolaj Scherfig, mener, at det kræver en meget større indsats, hvis danske dramatikere skal have deres nye stykker helt op på de store scener.

- Dramatikere bliver slet ikke undervist i at bruge det store teatermaskineri, effekter og det dybe scenerum. Det skal man, hvis et stykke skal ud til bagerste række, siger han.

Hos Det Kongelige Teater mener man dog, at man allerede gør meget for at hjælpe danske dramatikere helt op til de øverste tinder.

- Det kræver en stor erfaring for en dramatiker at skrive til Store Scene, og det er klart, at vi skal være med til at give dem den erfaring, så de kan udkomme der. Og det gør vi også. Vi øver os og træner i at blive stærke til at lave fede, nye danske forestillinger, siger skuespilchef Morten Kirkskov, der fortæller, at det står enhver dramatiker frit for at sende fantastiske idéer eller endda manuskriptudkast.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk