Tuborg sender Grøn koncert til Kina for at sælge øl

Tuborgs succes som koncertarrangør prøves nu af på verdens største ølmarked.

Kineserne drikker 427 millioner hektoliter øl om året. Det gør markedet til verdens største. Tuborg blev lanceret på det kinesiske ølmarked i foråret 2012. (© Carlsberg Group)

Tuborg gør noget ved musikken.

Den påstand er danskere vant til at høre i forbindelse med

musikfestivaler
, hvor Tuborg er hovedsponsor.

Nu rulles det koncept også ud i Kina, hvor Tuborg afholder sin første Grøn Koncert på kinesisk. Det sker til Green Fest i den kinesiske by Yinchuan, hvor man forventer at omkring 120.000 kinesere vil deltage.

- Det har været en form vi har brugt til at opbygge varemærket Tuborg i mange lande, det ser vi også en mulighed for i Kina. Derfor har vi lavet en strategi for at bringe musikken ud til

forbrugerne
i Kina, siger Helle M. Petersen, der har det kommercielle ansvar for Tuborgs kinesiske marked.

Kinesisk ungdom vil gerne på festival

Det er især de unge kineseres opmærksomhed som Tuborg gerne vil have fat i. Og det skal ske ved at give dem nogle gode festivaloplevelser, der minder om dem Tuborg er så vant til at levere i Europa.

- Vi har lavet en undersøgelse af det kinesiske musikmarked og af den kinesiske ungdoms interesse for musik. Og måske ikke så overraskende, så er de også enormt interesseret i musik, siger Helle M. Petersen til

DR
Kultur.

Undersøgelse viste også, at to tredjedele af de

adspurgte
unge kinesere aldrig har været på en
musikfestival
, men at de rigtigt gerne vil det.

Festival med social dimension

Helle M. Petersen fortæller, at Green Fest i Kina vil bruge traditionelle elementer fra europæiske

musikfestivaler
. Særligt den sociale dimension, hvor det at være på festival i høj grad betyder at være sociale sammen med sine venner, skal dyrkes.

- Vi er ikke kun en koncertudbyder. Vi vil gerne være med til at skabe nogle sociale platforme i forbindelse med festivalerne, hvor for unge kinesere kan mødes, siger Helle M. Petersen.

Derfor er hun sammen med et par andre arrangører lige hjemvendt fra en "studietur" til årets Roskilde Festival. Her har de set på, hvordan festivalpladsen er indrettet med siddepladser, hvor man kan sidde med sine venner under og efter koncerterne.

Styrker kinesisk rockkultur

Det kinesiske svar på Grøn Koncert går i gang på torsdag, varer fire dage og har den meget populære Xie Tian Xiao som hovednavn.

- Det er lokale artister, fordi vi gerne vil være en troværdig spiller i musikindustrien. Og vi vil gerne være med til at styrke den kinesiske rockkultur. Rock i Kina er stadig et lille segment i forhold til pop, men Tuborg er mere funderet i rockgenren og derfor vil vi gerne sponsorere rockmusikken i Kina, forklarer Helle M. Petersen.

Facebook
Twitter