Turistbranchen: Eurovision-besparelser kan blive katastrofale

En lang række hoteller, restauranter og butikker advarer i et åbent brev til Region Hovedstadens politikere mod besparelser på markedsføringen af København.

På tirsdag skal regionsrådet i Region Hovedstaden tage stilling til, om Wonderful Copenhagen skal have et ekstraordinært tilskud på 46 millioner kroner for at dække merudgifterne til ESC. (Foto: Jakob Boserup © Type 1)

Den lille havfrue, Noma, Strøget og det Kongelige Teater.

Det er blot nogle få af de københavnske turistattraktioner, som det store udland fremover kan komme til at høre mindre om, hvis budgetoverskridelserne i forbindelse med Eurovision Song Contest, skal betales med de penge, som normalt bliver brugt på at markedsføre hovedstaden i udlandet.

Det er i hvert fald frygten for en lang række virksomheder, som nu advarer Region Hovedstaden mod at lade budgetunderskuddet hæmme den fremtidige markedsføring af København.

Kan koste job og skatteindtægter

Det vil nemlig betyde en markant nedgang i turismen, et stort tab af arbejdspladser og et betydeligt dyk i skatteindtægterne til kommunen, siger direktør i Horesta, hotel-, restaurant- og turisterhvervets branche- og arbejdsgiverorganisation, Katia Østergaard, til DR Nyheder.

- Turisterhvervet er et kerneerhverv for hovedstaden, siger hun og fortsætter:

- Ikke alene for de mennesker, der arbejder direkte i erhvervet på hoteller, restauranter og attraktioner, men også for alle de mennesker, der arbejder i blandt andet detailhandlen og transportbranchen.

Milliongæld skal afdrages

Regningen for Eurovision blev 77,4 millioner kroner dyrere end forventet. Den samlede udgift for showet, som oprindeligt var budgetteret til 34,6 millioner, endte med at løbe op i 112 millioner - altså tre gange så dyrt som planlagt.

For at begrænse de økonomiske skader donerede Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen hver ekstra 4,3 millioner, allerede inden showet skulle afholdes. Københavns Kommune har givet ekstra 8,7 millioner.

Det er et resterende underskud på 58 millioner kroner, som Region Hovedstaden nu skal finde ud af, hvordan skal dækkes.

Kan påvirke 48.000 job

Frygten i erhvervet er, at Regionsrådet vil kræve, at Wonderful Copenhagen skal afdrage milliongælden over de kommende år i form af mindre bevillinger.

Dermed vil der blive langt færre midler til markedsføring af hovedstaden.

Men det vil gå ud over de 48.000 danskere, som ifølge Horesta er beskæftiget i turismeerhvervet, som hvert år omsætter for 33 milliarder kroner om året, mener underskriverne af brevet, som blandt andet tæller virksomheder som Bella Center, Københavns Lufthavne, Illum, Hotel d'Angleterre og Arp-Hansen Hotel Group.

- Slå koldt vand i blodet

At regningen for budgetunderskuddet ender hos Wonderful Copenhagen, forstår direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, godt. Men man bør ikke skære i budgettet ud fra et retfærdighedsprincip - det er simpelthen for dårlig en forretning, mener han.

- Vi bliver nødt til at slå koldt vand i blodet og gøre, hvad der er rigtigt for landet, siger han og fortsætter:

- Det giver ikke nogen mening, at vi skruer ned for bevillingerne og dermed får mindre økonomisk vækst, end vi ellers ville have haft, blot fordi man har lavet en økonomisk fejlberegning i forhold Eurovision Song Contest, siger han.

København på verdenskortet

Hvor pengene så skal komme fra er ifølge Katia Østergaard op til politikerne. Men det bør ikke koste turismen i København, mener hun.

- Danmark er en rigtig lille destination ude i den store verden, og derfor kræver det altså, at vi er i stand til at sætte Danmark og vores hovedstad på verdenskortet.

Senere i dag skal konsekvenserne af underskuddet diskuteres på et bestyrelsesmøde i Wonderful Copenhagen og tirsdag skal politikerne i Regionsrådet tage stilling i sagen.