Tusindvis strømmer til: Dansk spil hitter stort på verdens største spilmesse

- Det er immervæk imponerende, når man konkurrerer mod 1.200 andre spil, mener ekspert.

Der er god grund til at smile for Asger Harding Granerud (tv.) og Daniel Skjold Pedersen, der har udviklet brætspillet 'Deep Blue'. Det får i hvert fald masser af opmærksomhed på brætspilsmessen Spiel. (Foto: Thomas Vigild © privat)

Det kan godt være, du synes, det er vildt at være sammen med over 100.000 andre, når du er på Roskilde Festival.

Men i Tyskland har de en 'festival', der er dobbelt så stor – her er scenetelte og musik blot skiftet ud med messehaller og brætspil. Masser af brætspil.

Messen Spiel løber i disse dage af stablen i Essen i Tyskland, og den tiltrækker omkring 200.000 gæster. I løbet af messens fire dage bliver der præsenteret 1.200 nye spil fra 50 lande.

Ét af de spil, der bliver præsenteret på årets messe, er det danskudviklede brætspil 'Deep Blue'. Og det er omgivet af massiv hype, fortæller brætspilsekspert Thomas Vigild, der selv er til stede på messen.

- 'Deep Blue' er et af de helt store spil hernede. Det er i hvert fald blandt de ti største spil på messen i år, og det er immervæk imponerende, når man konkurrerer mod 1.200 andre spil. Der er også rigtig mange, der har købt det efter at have spillet det her, fortæller Thomas Vigild og uddyber:

- Bordene ved 'Deep Blue'-standen har været helt proppede. Folk roser spillet for at være nemt at komme i gang med og meget eventyrligt.

Heftig aktivitet ved 'Deep Blue'-standen på brætspilsmessen. - Messen er blottet for snobbethed, fortæller brætspilsekspert Thomas Vigild. (Foto: Thomas Vigild © privat)

'Det er et spil, man får lyst til at pille ved'

Thomas Vigild forklarer, at messen fungerer lidt ligesom bogmesen Bogforum, hvor man går rundt og kigger ved en masse forskellige stande, hvor man både kan møde spiludviklerne og prøve at spille spillene.

'Deep Blue' går ud på, at man er i et dykkerfartøj og skal dykke efter skatte i et stort ocean. Det handler om, hvor og hvor dybt man tør dykke, og man skal hele tiden vurdere ens held. Dykkerne konkurrerer mod hinanden, spiller et antal ture, og dén, der har flest skatte til sidst, vinder.

Og der har altså været heftig aktivitet ved 'Deep Blue'-standen.

- Det er et spil, man får lyst til at pille ved, fordi det er så lækkert. Man har lyst til at gå over og røre ved brikkerne. Skaberne har tænkt over, at det skal virke som en eventyrbog, du bare har lyst til at gå ombord i og leve dig ind i, forklarer Thomas Vigild.

Spillere i fuld gang med 'Deep Blue'. - Du ser både ægte brætspilsnørder, der slæber pose efter pose med nye spil ud fra messen, men du ser også familier valfarte hertil som en sjov weekendaktivitet, forklarer Thomas Vigild. (Foto: Thomas Vigild © privat)

- Spillet handler både om held, men også om strategi. Held-aspektet gør, at børn kan spille mod voksne. Hvis det kun var baseret på færdigheder, ville de voksne jo vinde det meste af tiden, siger brætspilseksperten, der også står bag brætspilsprisen Guldbrikken.

Udvikler: 'Jeg har en god fornemmelse'

'Deep Blue' er designet af Asger Harding Granerud og Daniel Skjold Pedersen, der både har lavet spil sammen og hver for sig.

Daniel Skjold Pedersen er også til stede på messen. Han er glad for den modtagelse, 'Deep Blue' har fået.

- Jeg har kun været forbi 'Deep Blue'-standen en enkelt gang, men der var der proppet med mennesker, der spillede spillet.

- Når man går rundt hernede på messen, går man lidt rundt i en boble, fordi man er omgivet af så mange andre brætspilentusiaster. Så det er lidt svært at have et overblik, men jeg har en god fornemmelse, siger spiludvikleren.

Han fortæller, at 'Deep Blue' har været seks år undervejs. Nu har det bestået første prøve på brætspilsmessen og kan også findes på hylderne i diverse danske brætspilsbutikker.

Hvorvidt det bliver en kommerciel succes, må tiden vise, understreger Daniel Skjold Pedersen.

- Men opmærksomheden er i hvert fald et godt springbræt. Det er både sjovt og mærkeligt at opleve.

Facebook
Twitter