Verdens største stjerner betaler gerne millioner for en billet til årets største modefest

Hvert år fremviser alverdens kendisser dyre og aparte designerrober, når den magtfulde Vogueredaktør Anna Wintour inviterer til galla på The Metropolitan Museum of Art i New York. Men i år kaster museets krise en skygge over den røde løber.

(Foto: George Pimentel © (c) Getty images)

To års arbejde havde det taget en enkelt syerske at skabe sangerinden Rihannas kjole, da hun dukkede op på den røde løber til The Met Gala i 2015.

Kjolen var solgul i broderet silke med flere meter slæb og kantet i gul pels, som sangerinden havde krænget ned om skuldrene i old school Hollywood-stil.

Billedet stormede igennem de sociale medier, og i løbet af få minutter var den kinesiske designer Guo Pei kendt over hele kloden.

Og vi så dermed endnu en gang, at den årlige begivenhed, der foregår på museet The Met i New York, har manifesteret sig som en af de vigtigste og mest fotograferede begivenheder i mode- og popkulturen.

Gæstelisten eksploderede

Velgørenhedsballet blev allerede startet i midten af 40'erne for at samle penge ind til den selvfinansierende The Costume Institute-afdeling, der dækker over museets samling af beklædning og mode.

Særligt op igennem i 70'erne begyndte begivenheden at udvikle sig til en af New Yorks vigtigste sociale begivenheder.

Andy Warhol, Jackie Kennedy, Debbie Harry og David Bowie var blot nogle af de berømtheder, som gnubbede skuldre med cremen af internationale designere samt USA’s økonomiske elite i museets haller.

Anna Wintour sammen med designeren Karl Lagerfeld ved Met Gala 2005. (Foto: New York Daily News Archive © (c) Getty images)

Men det var først da chefredaktøren på amerikansk Vogue, Anna Wintour, kom til i slutningen af 90'erne, at gæstelisten eksploderede til et niveau, der nu snildt kan hamle op med filmindustriens Oscar.

Udgifter for millioner

Anna Wintour havde allerede skiftet forsidemodellerne på Vogue ud med filmstjerner, som selvfølgelig også dukkede op, da hun inviterede til The Met Gala.

Caroline Kennedy, Salma Hayek og Taylor Swift har tidligere ageret medværter, og selvom Anna Wintour siden begyndelsen har dikteret både gæsteliste, bordplan samt en del af gæsternes kjoler, så er det ikke gratis at deltage.

Ifølge Forbes kostede en billet i 2016 30.000 dollar (lidt over 200.000 kroner), mens større virksomheder som Yahoo, Burberry Prorsum eller Versace’s regninger løber op i 275.000 dollar (1,87 mio. kroner), når de booker et helt bord for at kunne invitere udvalgte berømtheder som Kim Kardashian, Jennifer Lopez eller Madonna, som kvitterer ved at promovere de pågældende brands på den røde løber.

Anna Wintour (nummer to fra højre) med daværende førstedame Michelle Obama (nummer to fra venstre) ved åbningen af 'The Anna Wintour Costume Center' på Metropolitan Museum of Art in New York i 2014. (Foto: Mike Segar © Scanpix)

I løbet af årene er det lykkedes Anna Wintour at vriste næsten 175 millioner dollars ud af gæsterne, hvorfor den daværende præsidentfrue Michelle Obama i 2014 kunne klippe den røde snor for en særlig Anna Wintour-fløj på The Met.

'Den blomstrende sofa'

Pengene er dog givet fint ud for de store modebrands, når eksempeltvist Beyoncé lader sig fotografere på den røde løber iklædt transparent latex fra franske Givenchy foran et globalt modepublikum. Et modehus der i øvrigt er vanvittig dygtigt til at få opmærksomhed.

Givenchy stod nemlig bag den sorte kjole, som Beyoncé bar i 2014, da søsteren Solange kom op og slås med Jay Z i en elevator på vej til et after party. Ligesom det også var Givenchy, som stod bag kjolen, da reality-stjernen Kim Kardashian første gang vakte opsigt til The Met Ball i 2013.

Kim Kardashian i 2013 (t.v.) og Beyoncé i Givenchy i 2016 og igen i 2014. (© (c) Getty images)

Onde tunger havde ladet vide, at Anna Wintour havde afvist hendes forsøg på at komme på gæstelisten flere år i træk, og modekritikerne var ikke sene til at gøre grin med den højgravide tv-starlets storblomstrede kreation, som blev døbt ’den blomstrede sofa’.

Året efter kom skuespillerinden Gwyneth Paltrow i søgelyset, da hun afslørede, at festen 'sucked'. 'Vil du vide, hvordan det er?' spurgte hun en radiovært. 'Man tænker, at det er verdens bedste fest. Det bliver så glamourøst og utroligt, og du kommer til at se alle de her mennesker. Men når man så kommer ind, så er det varmt og proppet, og alle skubber dig rundt.'

Manglende opbakning til modeudstillinger

Selve udstillingerne har også været udsat for dårlig omtale igennem årene.

Først og fremmest fordi museets mere klassiske kuratorer ikke altid har støttet op omkring de storstilede udstillinger, der flere gange har fået kritik for at være for populistiske eller kommercielle, men også fordi de flere gange har balanceret på kanten af det politisk korrekte.

Rihannas kæmpekjole ved Met Gala i 2015, hvor temaet var 'China: Through The Looking Glass'. (Foto: Andrew H. Walker © 2015 Getty Images)

Det var især tilfældet med 'China: Through the Looking Glass' i 2015, hvor flere kritikere mente, at The Met forfladigede kinesisk kultur.

Kritikken forstummede en kende, da over 800.000 besøgende lagde vejen forbi kjolerne fra blandt andre John Galliano, Tom Ford og Dior og gjorde udstillingen til den 5. største publikumssucces i museets historie.

I 2011 lagde over 600.000 gæster vejen forbi, da The Met satte fokus på den britiske designer Alexander McQueen, og det er besøgstal som disse, der ikke alene har været med til at dæmpe kritikken indad til i den kulturelle højborg, men som også i den grad har været med til at få kulturinstitutioner verden over til at sætte fokus på moden.

En eksotisk alge

I går aftes åbnede så den seneste satsning, der fokuserer udelukkende på den japanske designer Rei Kawakubo fra brandet Comme des Garçons, og Vogue har sat alle sejl til for at hype begivenheden.

Katy Perry har optrådt på forsiden af magasinet iklædt avantgardegevandter fra Kawakubo, og i går agerede sangerinden medværtinde sammen med supermodellen Giselle Bundchen, Pharrell Williams og Tom Brady.

Anna Wintour åbnede den røde løber som altid klædt i Chanel Couture, og den næste time ankom så en perlerække af tidens hotteste navne for at blive fotograferet på trappen, der leder op til The Met.

Anna Wintour poserer for fotograferne ved årets Met Gala. (Foto: Lucas Jackson © REUTERS)

Rihanna lignede en eksotisk alge iklædt Comme des Garçon syet af cirkelformede stykker stof, Kim Kardashian i englehvid Vivienne Westwood med korsetdetalje om livet, Madonna var i camouflage fra Moschino og Kendall Jenner i en afklædt sag fra lingerie-virksomheden La Perla.

(Fra venstre) Kim Kardashian, Katy Perry, Rihanna og Madonna ved Met Gala 2017. (© REUTERS)

H&M stod for et par trusser med tilhørende rød kappe til Nicki Minaj, Naomi Campbell ankom i sort Burberry sammen med den nye chefredaktør på britisk Vogue, Edward Enninfull, mens filmikonet Catherine Deneuve var iklædt blå silke med gyldent mønster fra Louis Vuitton.

Nicky Minaj (t.v.), Naomi Campbell (i.m.) og Catherine Deneuve (t.h.). (© AFP/EPA/Reuters)

Bedste par var dog mor og datter Courtney og Frances Bean Cobain, som begge var klædt i Marc Jacobs, og som måske brugte aftenen til at begrave historierne om deres indbyrdes problemer.

Det kan man nemlig også bruge den røde løber til, ligesom man kan lancere en ny it-girl for verdenspressen, som Calvin Klein gjorde det med Michael Jacksons datter Paris iklædt sort silke.

Courtney Love og datteren Frances Bean Cobain. (Foto: Taylor Hill/FilmMagic © (c) Getty images)

Kan moden redde kriseramt museum?

De næste par måneder vil så vise, om Rei Kawakubo kan tiltrække lige så mange gæster, som de seneste udstillinger, men en ting er sikker.

Gæsteprofilen på modeudstillingerne er markant anderledes end de klassiske publikummer på det skandaleramte The Met, der i øjeblikket kæmper med en økonomisk krise i millionklassen.

I kampen om de yngre museumsgæster har den nyligt afgåede direktør Thomas Campbell nemlig brændt sig på en donation af 78 modernistiske værker fra Pablo Picasso, Georges Braque og Fernand Léger, der krævede en tilbygning til over 600 millioner dollars.

En del af udstillingen med den japaneske designer Rei Kawakubo med titlen 'Rei Kawakubo/Comme des Garcons: Art of the In-Between' på Metropolitan Museum of Art i New York. (Foto: Justin lane © Scanpix)

Pengene skulle dog først lokkes ud af amerikanske velhavere, hvilket ikke lykkedes.

Udstillingen om Rei Kawakubo åbnedes altså på baggrund af årets mest spektakulære skandaler samt et underskud på 270 millioner kroner alene i 2016, og set i det lys kommer de fleste nok til at støtte op omkring Anna Wintours arbejde.

Det kan nemlig godt være, at den handler om glamour, overflod og celibritykultur.

Men den får kunder i butikken, opmærksomhed i millionklassen, og den gør donatorerne bløde i knæene, når de får lov til at trykke hånd med Giselle.

Og det er ligesom moden et universelt sprog.

FacebookTwitter