Victoria's Secret er i dyb krise: Aflyser årligt show med supermodeller

Victoria's Secret har været ledet af hvide mænd, og det rammer dem nu, mener modejournalist.

Det er slut med at se Victoria's Secrets karakteristiske supermodeller i undertøj på tv. (Foto: Mike Segar © Scanpix)

Det er slut med at se Victoria's Secrets karakteristiske supermodeller i undertøj og englevinger på tv.

Det kendte lingerimærkes årlige modeshow bliver ikke afholdt i år.

Det oplyser selskabet bag det kendte mærke, L Brands, natten til fredag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I maj annoncerede selskabet, at showet ikke ville blive vist på nogen af de store tv-kanaler i USA og begrundede det dengang med "ny markedsføringsstrategi".

En virksomhed i krise

Aflysningen af tv-transmissionen kommer ikke bag på modejournalisten Chris Pedersen. Han forklarer det med, at Victoria's Secret ikke har fulgt med tiden.

- Victoria's Secret er i en stor krise. Det er en virksomhed, der sælger billigt, sexet undertøj, der henvender sig til det yngre publikum. Den målgruppe går op i transrettigheder og kropspositivitet, men på de områder har virksomheden ikke fulgt med, siger han.

Tidligere har modeshowet mødt kritik for aldrig at have haft en plus size-model i nogen af deres shows, og sidste år forlod marketingschef Ed Razek sin stilling efter en kommentar om, at han ikke ville have transkønnede modeller med i showet.

Der kommer ingen modeller på scenen for Victorias Secret i år. (Foto: Mike Segar © Scanpix)

- Deres målgruppe forventer inklusion, men virksomheden har været præget af hvide mænd i ledelsen, der primært har tænkt på økonomi og tal, siger Chris Pedersen.

Forsøg på inklusion virker ikke ægte

Lingeri-mærket har på det seneste tabt kunder til billigere mærker som American Eagle Outfitter's Aerie og popsangeren Rihannas nye undertøjsmærke, Savage X Fenty.

Netop Rihannas mærke ser Chris Pedersen som et brand, der har indfanget målgruppens fokus på inklusion.

Victoria's Secret har sidenhen lavet en kampagne, hvor både plus size-modeller og transkønnede modeller medvirkede, men kampagnen virkede mere som et kalkuleret forsøg på at tjene penge, fremfor et ægte forsøg på inklusion.

Derimod virker det på ham mere overbevisende, når Rihanna gang på gang bruger modeller med forskellige kropstyper, etnicitet og kønsidentitet til sine shows.

- Målgruppen vil have autenticitet. Det virker bare ikke længere, når Victoria's Secret præsenterer en hær af hvide kvindelige kloner, siger han og tror, det bliver svært for selskabet at vende tilbage.

- Jeg tror, Victoria's Secret vil være noget, vi kigger tilbage på om ti år og undrer os over, hvorfor så stor en gigant kunne forsvinde. Den nye generation af forbrugere er ekstremt vidende og sindssygt dygtige til at opsøge viden - og så er de superkritiske over for bluf. Og det er det, Victoria's Secret er ramt af, siger Chris Pedersen.

Interessen er faldet drastisk

Antallet af tv-seere til det store show med juvelbeklædte supermodeller er faldet drastisk de seneste år.

Ved showet i december sidste år så kun 3,3 millioner amerikanere med. I 2001 var der hele 12 millioner seere.

Sidste år var Danmark repræsenteret i form af den 26-årige model Josephine Skriver.

Den danske supermodel har deltaget i showet siden 2013 og har været på kontrakt hos Victoria's Secret siden 2016.