Underholdningschef: Derfor er der afstemning i nyt tv-show

Det har vakt kritik, at børnene stemmes ud af tv-programmet Vidunderbørn. DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, forklarer hvorfor.

Flere brugere på Facebook kritiserer, at de unge deltagere i Vidunderbørn bliver stemt ud af programmet, som vi kender det fra for eksempel X Factor. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Trist at I på DR har valgt at stemme børnene ud 1 efter 1.

Synd at konceptet går ud på at "stemme ud".

Det er faldet flere for brystet, at de unge deltagere i Vidunderbørn konkurrerer om seernes stemmer, som vi for eksempel kender det fra Melodi Grand Prix og X Factor.

Men udover sms-afstemningen er Vidunderbørn sit helt eget program, mener DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme:

- Konkurrenceelementet er set før, men det er en måde at få deltagerne til at vise hvad de kan, fordi de har noget på spil og de vil vise omverdenen deres talent. At lave sms-afstemning er en måde at inddrage seerne i stedet for kun at lade en elite bedømme præstationerne, lyder det fra Lundme.

- Hvis underholdning skal engagere seerne kræver det som oftest at deltagerne har noget på spil. Jo mere, der er på spil, jo flere følelser får du for deltagerne og jo mere vedkommende bliver det for seerne, fordi de engagerer sig og identificerer sig med deltagerne.

Børnene er vant til at konkurrere

Lundme pointerer, at børnene i Vidunderbørn er vant til at optræde ved både danske og internationale konkurrencer, og dermed er ganske godt bekendte med at konkurrere:

- Børnene er vant til at blive stemt ind og stemt ud. De er også vant til at se underholdningsprogrammer, hvor deltagerne kan blive stemt ud. Der er folk, der passer på vores deltagere på produktionen, og både forældre og børn har vidst fra starten, at programmet er af denne type.

Og selv om man altså bruger konkurrenceelementet som "motor" i programmet, adskiller Vidunderbørn sig stadig væsentligt fra andre underholdningsprogrammer, mener Lundme:

- Vi giver danskerne et helt nyt show, som ikke er set før, hvor vi kombinerer det klassiske med det moderne genkendelige – og gør derved det klassiske bredt, folkeligt og underholdende.