X Factor får gamle hits til at sælge

Når Mohamed og Sidsel synger 80er hits som Dirty Diana og Tom's Diner på X Factor-scenen, kan det efterfølgende aflæses direkte i pladesalget.

Gamle hits som Michael Jacksons Dirty Diana og Suzanne Vegas Tom's Diner har fået en revival, efter X Factor finalisterne har optrådt med sangene i semifinalen sidste fredag.

Flere af de sange som Mohamed, Sidsel og Alien Beat Club har sunget på X Factor scenen, har taget et ordentligt spring op ad Hitlisten.nu, der er pladeselskabernes brancheorganisation (IFPI's) officielle salgsliste.

80er sange på hitlisten

Dirty Diana, der i fredags blev sunget af Mohamed, røget direkte ind på en 8. plads. Mens Suzanne Vegas Tom's Diner, sunget af Sidsel, røg direkte ind på en 24. plads. Begge sange er ellers tilbage fra 1987.

- Der er ingen tvivl om, at den voldsomme eksponering, som sangene får i et program med så mange seere, få øjeblikke efter kan ses direkte i det digitale salg, siger Marketing Direktør, Jesper Bay, i IFPI Danmark dr.dk/nyheder.

Listen, der offentliggøres hver torsdag midnat, er en opgørelse over de 40 mest solgte sange på digitale downloads, CD-singler og vinyl.

Og den viser altså, at det kan påvirke salget, når sangene at blive sunget af finalisterne i X Factor. Men det er mere tvivlsomt, om X Factor-magien varer ved, mener Jesper Bay.

- I en række tilfælde, er der flere numre, som får en hurtig optur. Det er så spørgsmålet, om der er tale om en blivende optur. Men det er helt tydeligt, at den voldsomme eksponering, har en voldsom indflydelse, siger Jesper Bay til dr.dk/nyheder.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver dag.

Vis alle nyhedsbreve