Moss-ansat troede, hun skulle dø

I den hastigt voksende tøjkæde Moss Copenhagen gemmer der sig usle arbejdsforhold for de ansatte, som går ned med flaget på stribe.

20-årige Josephine Blain nåede at være ansat i tøjkæden Moss Copenhagen i et halvt år.

- Jeg var rigtig glad for, at jeg havde fået jobbet, og det var nogle rigtig dejlige piger, jeg arbejdede sammen med. Men det begyndte hurtigt at gå ned ad bakke, da jeg fandt ud af, hvor mange timer, vi egentlig arbejdede, hvor lange åbningstider vi havde, hvor koldt det var, for vi skulle have åben dør 24/7, hele tiden når vi havde åben. Og det blev rigtig koldt i vintermånederne, siger Josephine Blain.

Hun fortsætter:

- Det blev bare hårdere og hårdere at komme af sted om morgenen.

Josephine Blain er bare én af de mange tidligere ansatte i Moss Copenhagen, som forbrugermagasinet Kontant har været i kontakt med. 

Magasinet har modtaget 35 skriftlige henvendelser fra tidligere ansatte som beretter om et arbejdsmiljø med stress, angst, kaos og frygt for firmaets ejer Michael Hvornum, også kaldet Michael Moss.

Josephine troede, hun skulle dø

Det kaotiske arbejdsmiljø påvirkede Josephine Blain mere og mere, og en dag da hun var hjemme fra arbejde, sagde hendes krop fra.

- Jeg ligger i min seng, og kan mærke en mærkelig, mærkelig følelse i min hånd. Og det er en summen af en art, som breder sig op ad min arm, og det sekund det rammer min skulder, går det ud i hele kroppen. Og især i bagnakken, som en eller anden form for summen, som om der sidder et eller andet, der borer. Og jeg rystede. Hele min krop var levende, og mit blik blev sløret, og jeg svedte og jeg svedte. Og jeg troede vitterligt, at jeg skulle dø, fortæller Josephine Blain.

Josephine kontaktede sin læge, som beskrev Josephines oplevelse som angst og depression. Hendes krop reagerede sådan, fordi hun i alt for lang tid havde været stresset på sit job.

Hele min krop var levende, og mit blik blev sløret, og jeg svedte og jeg svedte. Og jeg troede vitterligt, at jeg skulle dø.

Josephine Blain - tidligere ansat hos Moss Copenhagen

Efter den oplevelse sygemeldte Josephine Blain sig fra arbejde. Dagen efter blev hun opsagt på mail af firmaets ejer - Michael Moss.

Psykolog: Det er svært at sige fra

Når Josephine Blain kigger tilbage på sin tid i Moss Copenhagen i dag, står det klart for hende, hvorfor hun ikke sagde fra meget tidligere.

- Jeg ville helst ikke sige fra, jeg vil ikke vise tegn på svaghed eller noget, fortæller hun.

Og den reaktion er ifølge psykolog Henrik Tingleff meget normal.

- Det er jo sådan, at vores arbejde betyder rigtigt meget for os mennesker - det er en stor del af vores identitet, siger han.

Og når vi bliver i svære arbejdsmiljøer, handler det om, at vi er mere autoritetstro, end vi selv går og tror, og så er vi pligtopfyldende og vil gerne leve op til de krav, der bliver stillet til os.

Jeg ville helst ikke sige fra, jeg vil ikke vise tegn på svaghed eller noget.

Josephine Blain - tidligere ansat i Moss Copenhagen

- Vi mennesker er enormt gode til at sige til os selv: "Jeg skal bare lige klare det her - det er bare lige midlertidigt - jeg skal lige ud på den anden side". Og i den periode accepterer man både hovedpine, kvalme og svimmelhed - for det er jo bare lige nu. Og rigtig mange gange så er det jo også sådan, det er - men så er der altså de gange, hvor vi når at køre ud over kanten, mens vi går og venter på, at det går over, forklarer psykolog Henrik Tingleff.

Reaktionen kan komme igen senere

Men når vi først kommer ud over kanten, så sidder det fast i vores krop.

- Hvis man fremadrettet i sit arbejdsliv oplever nogle episoder, som bare minder om det, man har været udsat for - så vil kroppen reagere meget voldsommere, end den burde, siger Henrik Tingleff.

Han uddyber:

- Hvis man bare oplever noget kritik eller noget negativ feedback i sit fremtidige arbejdsliv, så vil kroppen simpelthen kunne huske, hvor voldsomt det var og reagere fuldstændigt som om, det var det, der skete igen.

Der manglede løn og feriepenge

Josephine Blain blev sygemeldt i februar 2015, og siden har hendes fagforening HK kæmpet en kamp med Moss Copenhagen for at få Josephines løn og feriepenge udbetalt.

I alt skyldte Moss Copenhagen hende 83.000kr. Efter at Kontant er gået ind i sagen, har Josephine Blain fået sine penge tilbage.

I mellemtiden har den 20-årige pige måttet bo hos sin mor, fordi hun ikke har kunnet betale sin husleje.

I dag er Josephine stadig sygemeldt, og hun planlægger at starte med at læse, da hun lige nu ikke har lyst at være i tøjbranchen.

Moss Copenhagen: Man skal være professionel

Kontant har konfronteret den adm. direktør i Moss Copenhagen, Jens Geppel, med Josephine Blain og de mange andre tidligere ansattes udtalelser.

- Det er ikke i orden. Vi accepterer de ting og anerkender de ting, som har været sket. Det her, det er en ny virksomhed, som jo indenfor en meget, meget kort årrække har 12 butikker i dag og over 100 ansatte, som i øvrigt er glade for at være der. Igen, selvfølgelig skal man opføre sig ordentligt og professionelt" siger Jens Geppel.

Se mere i Kontant torsdag aften kl. 21.00 på DR1.