Olielobbyister reklamerer for mere CO2-forbrug

Den amerikanske olieindustri er gået til modangreb på alle klimabestræbelserne i København. En amerikansk professor mener endda, at CO2 er godt for miljøet.

Sådan lyder et af de mange budskaber i reklamen for brug af mere CO2. (© DR)

Nogle af dem, der står til at tabe terræn ved en klimaaftale - næsten uanset hvordan den måtte komme til at se ud - er den amerikanske olieindustri.

Så den er nu gået til direkte modangreb på alle klima- bestræbelserne i København. Alle lobbyister er sendt ind i kampen for at overbevise politikere og befolkning om at klimaf- orandringer er opreklamerede. Og noget tyder på, at det virker:

I dag mener kun 57 procent af amerikanerne mod 77 procent for tre år siden, at kloden bliver varmere.

Olieformand reklamerer for mere CO2

Manden som står bag en kampage, der blandt andet påstår, at der ikker ligger videnskabelige beviser for, at CO2 forurener, Leighton Steward, er ifølge ham selv uafhængig forsker og professor i Texas.

Men sandheden er dog, at Leighton Steward i mange år har været formand for den amerikanske olieindustri. Alene sidste år tjente han mere end 6 millioner kroner på olievirksomheder.

- Kuldioxid skaber ikke klimaforandringer. Tværtimod. Jo mere kul og olie vi brænder af, des mere CO2, og det er godt for klimaet og jordens økosystemer, siger reklamen blandt andet, som professoren står bag.

Facebook
Twitter