Du har sikkert prøvet det før. Telefonen ringer og i røret er en veltalende sælger, der tilbyder dig billigere strøm.
Men du skal være ekstra opmærksom, inden du siger 'ja tak' til tilbuddet fra telefonsælgeren. Det fortæller DR's forbrugermagasin Kontant i aften.
Indenfor det seneste halvandet år er titusindvis af danskere blevet ringet op af diverse el-selskaber. Men sælgeren kan være bevæbnet med smarte tricks og hvide løgne i kampen for at overtale kunden.
En af dem, der har prøvet at blive ringet op, er Paw Kramer fra Rødekro i Sønderjylland. For få måneder siden bliver Paw ringet op af en medarbejder fra el-selskabet Gul Strøm:
- Det er en ung gut fra Gul Strøm, som ringer til mig og siger, at i samarbejde med Syd Energi (red. i dag SE) er de ved at lave en kundetilfredshedsanalyse, fortæller Paw Kramer til Kontant.
Paw får i øjeblikket leveret sin strøm af SE. Men da sælgeren fra Gul Strøm angiveligt ringer på vegne af SE, bliver Paw i første omgang begejstret for opkaldet:
- Det er da dejligt at blive ringet op af ens nuværende elselskab som siger: "Vi kan gøre noget billigere for dig." Det er jo super fedt, siger Paw Kramer.
Men i slutningen af samtalen går det op for Paw Kramer, at han i virkeligheden taler med en sælger, som vil have ham til at skifte elselskab. Sælgeren har nemlig brug for Paws CPR-nummer. Og den oplysning burde Paws nuværende elselskab ikke have brug for:
- Så tænker jeg jo lige "Red Alert" - en lille rød lampe lyser op i mit hoved og jeg tænker: 'Hvis jeg er kunde i dag, hvorfor skal han så bruge mit CPR-nummer, siger Paw Kramer.
At el-sælgere kan være lidt for kreative i deres salgsmetoder, overrasker ikke kontorchefen hos Forbrugerombudsmanden:
- Det er noget, som vi altid har haft fokus på. Men vi har set en stigning på telefoniske henvendelser her på det seneste, siger kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Benedikte Halskov Hansen.
Vi har set en stigning på telefoniske henvendelser her på det senesteBenedikte Halskov Hansen, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden
Kontant har talt med adskillelige forbrugere, som alle kan berette om, hvordan sælgerne i nogle tilfælde bøjer sandheden, for at få kunden til at nikke ja til den nye aftale. Også hos Forbrugerrådet TÆNK oplever man klager over telefonsælgere – blandt andre Gul Strøm:
- Vi får jo nogle henvendelser lige i øjeblikket omkring Gul Strøm, som ringer op til folk og prøver at sælge dem noget, og det virker som om, at der ikke er givet en udtrykkelig og entydig og forudgående tilladelse til de her opringninger, siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet TÆNK.
Gul Strøm benægter over for Kontant, at firmaet nogensinde har haft kontakt med Paw Kramer.
- Nu har jeg haft lejlighed til at kigge ind i den sag, og vores systemer, som registrerer alle vores telefonsamtaler, viser, at der har været et opkald i august måned til det pågældende telefonnummer. Det telefonopkald endte i en telefonsvarer. Derudover har vi ikke nogen registreringer, siger Gul Strøms presseansvarlige, Per Henriksen, til Kontant men erkender, at firmaet kan begå fejl.
Paw Kramer er dog langtfra den eneste SE-kunde, der er blevet ringet op af en entusiastisk el-sælger, forklarer vicepræsident hos SE Energisalg, Thomas Fugl:
- Vores kunder ringer ind og informerer os om selskaber, som udgiver sig for at have købt vores kundedatabase eller på anden måde agere sammen med SE. Dette er ikke i tråd med virkeligheden, siger Thomas Fugl, vicepræsident hos SE Energisalg.
Hos Gul Strøm tager man afstand fra de metoder, som Paw Kramer og SE beskriver, men siger dog:
- Vi arbejder med mennesker. Den, der gør meget, risikerer også at lave en fejl i ny og næ. Det er ikke meningen. Én fejl er en fejl for meget, så hver eneste gang de kommer til vores kendskab, er vi straks på dem og inde og rette på dem, siger Per Henriksen, presseansvarlig hos Gul Strøm.
Se mere i Kontant i aften klokken 21 på DR 1.