13,1 millioner passagerer i juli: Vi køber masser af Ryanair-billetter mens de ansatte strejker

Det helt store boom i politisk korrekt forbrug lader vente på sig, siger professor i forbrugeradfærd.

Intet tyder på krise i Ryanair. 133,5 millioner sæder har selskabet indtil videre solgt i år. Det er en fremgang på syv procent i forhold til i fjor. (Foto: Heino Kalis © Scanpix)

Strejker blandt piloter, kabinepersonale og flyveledere var sammen med ugunstige vejrforhold årsag til, at Ryanair måtte aflyse over tusind fly i den forgangne måned.

Ifølge de seneste trafiktal fra lavprisselskabet tvang det 200.000 passagerer til at ændre eller droppe deres rejseplaner, mens flyene holdt stille på landjorden.

Men samlet set fløj over 13,1 millioner passagerer med Ryanair i juli. Og det er en halv million flere end i samme måned sidste år svarende til en fremgang på fire procent i år.

Ifølge Ole Kirchert Christensen, redaktør for luftfartsmediet check-in.dk, har aflysningerne kun skæmmet passagertallene en smule – næppe nok til at skabe større bekymringer i hovedkvarteret i Irland.

- De strejker, der har været, er kun nogle krusninger på overfladen, som Ryanair har været i stand til at begrænse. Det er stadig Europas største enkeltstående flyselskab, siger han.

Strejkerne ventes at fortsætte i Ryanair

På fredag i næste uge ventes Ryanair at aflyse endnu 146 fly som følge af en pilotstrejke i Sverige, Belgien og Irland.

Piloterne mener, der er sket for få fremskridt i ledelsens planer om at anerkende fagforeninger i de enkelte lande, hvor de ansatte er placeret, med henblik på at lave kollektive aftaler om løn og arbejdsvilkår.

For få uger siden var det deres kolleger blandt de kabineansatte i Belgien, Spanien og Portugal, der nedlagde arbejdet, fordi de ville have opfyldt 34 krav om højere løn og betaling under sygdom.

Strejken blandt de kabineansatte betød 600 aflyste flyafgange, hvilket i alt fik konsekvenser for omkring 100.000 passagerer.

Ifølge den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union, FPU, stopper strejkerne i Ryanairs baselande først, når selskabet viser reel forhandlingsvilje.

- Vi kan se, at flere og flere faglige fællesskaber i Europa melder sig på barrikaderne og har stemt ja til at gå i strejke i løbet af sensommeren. Ryanair kan kun få det til at stoppe, hvis de indvilliger i at behandle deres ansatte bedre, siger næstformand Anders Mark Jensen.

Forbrugerne fortsætter jagten på billige billetter

Mens de ansatte kæmper en faglig kamp i Ryanair, fortsætter forbrugernes jagt på billige flybilletter ved computerskærmen.

Set over hele året frem til juli er passagertallet hos Ryanair vokset med syv procent.

Og ifølge Ryanair selv betyder lave priser, at 97 procent af flysæderne bliver fyldt, hvilket er rekord i branchen.

Priserne er formentlig også den eneste grund til, at kunderne viser loyalitet over for det irske selskab, siger professor ved Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet Søren Askegaard.

- De har jo fra starten ført sig frem ved at være den frække dreng i klassen, der går langt for at holde omkostningerne nede. Det har været succesfuld strategi for forretningen. Men man kan så diskutere, om konceptet er godt ud fra et etisk synspunkt, siger han.

Forbrugerne kan ikke gennemskue lavprismarkedet

I Danmark har flere offentlige institutioner valgt at droppe flybilletter fra Ryanair af etiske årsager.

Københavns Kommune har ligesom Statens og Kommunernes Indkøbs Service, SKI, valgt Ryanair fra, fordi selskabet ikke lever op til principperne i FN-organisationens ILO’s konvention om løn- og arbejdsforhold.

Men for den almindelige forbruger er det vanskeligt at tage stilling til, om det ene flyselskab har en mere flosset moral end det andet, siger Søren Askegaard.

- Det kan være for svært at forholde sig til. Og hvis man skal opgive for meget for at vælge alternativet, så er det kun de, der er stærkest i troen, der gør det. Derfor ser vi også, at det helt store rush i politisk korrekt forbrug lader vente på sig.

Han nævner et eksempel fra forbrugerboykotten af franske varer i 1995, da Frankrig valgte at foretage atomprøvesprængninger under stillehavsøen Mururoa i Fransk Polynesien.

- Der kostede det ikke forbrugerne særlig meget at skifte den franske vin ud med en den chilenske. Men det gik omvendt ikke særlig hårdt ud over cognac’en, fordi forbrugerne mente, at alternativet var for dårligt.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra Ryanair. Men selskabet har ikke reageret på henvendelsen.

Facebook
Twitter