14 forsikringsselskaber politianmeldes for diskrimination mod kvinder: 'Der er tale om overtrædelser af meget klare regler'

Kvinder er i årevis blevet afvist af deres forsikringsselskaber, fordi de var gravide eller for nyligt havde født.

Arkivfoto. Politianmeldelserne kommer, efter at Orientering på P1 siden efteråret har fortalt om en række kvinder, der har bedt deres forsikringsselskaber om hjælp til at betale blandt andet kiropraktor regninger i forbindelse med ryg- eller mavesmerter. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Ritzau Scanpix)

14 af Danmarks største forsikringsselskaber skal efterforskes af Bagmandspolitiet for at have givet ulovlige og kønsdiskriminerende afslag til tusindvis af gravide og nybagte mødre.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Finanstilsynet, som står bag politianmeldelserne.

- Det er ganske usædvanligt, at vi anmelder så mange selskaber på en gang. Det er i det hele taget usædvanligt, at vi politianmelder, siger Carsten Brogaard, vicedirektør i Finanstilsynet med ansvar for forsikrings- og pensionstilsynet.

- Det gør vi, fordi vi vurderer, at der er tale om entydige overtrædelser af meget klare regler, tilføjer han.

En sejr for gravide og nybagte mødre

Politianmeldelserne kommer, efter at Orientering på P1 siden efteråret har fortalt om en række kvinder, der har bedt deres forsikringsselskaber om hjælp til at betale blandt andet kiropraktorregninger i forbindelse med ryg- eller mavesmerter.

Kvinderne har konsekvent fået afslag, fordi deres skader og smerter var kommet i forbindelse med graviditet eller fødsel.

- Det var jo absurd. Hvis min mand havde henvendt sig, fordi han havde fået ondt i ryggen af at bære vores piger, kunne han godt få hjælp. Men jeg kunne ikke, fordi jeg havde været gravid med dem, har Michella Meier Morsi tidligere fortalt.

Hun blev afvist af sit forsikringsselskab i alt tre gange i forbindelse med, at hun søgte om hjælp efter en tvillingegraviditet.

Michella Meier Morsi var gravid med tvillinger i 2019. Efter fødslen fik hun konstateret rectus diastase i ekstrem grad. Michella Meier Morsi kontaktede sit forsikringsselskab Danica Pension for at få dem til at dække regningerne til en fysioterapeut umiddelbart efter fødsel og igen for at få dækket en kiropraktorregning i forbindelse med, at hun skulle starte på arbejde igen. I begge tilfælde fik hun afslag, fordi smerterne skyldtes graviditet og fødsel. (Foto: Michella Meier Morsi)

De politianmeldte selskaber er Alm. Brand Forsikring, Codan, Danica Pension, Europæiske Rejseforsikring, GF Forsikring, Gjensidige Forsikring, If Skadeforsikring, LB Forsikring, PFA Pension, Skandia Link, Topdanmark Liv, Topdanmark Forsikring, Tryg og Velliv.

Ifølge direktør i Mødrehjælpen Ninna Thomsen er politianmeldelserne en sejr for de kvinder, som tidligere er blevet afvist. Og så forventer hun, at sagen vil have effekt for fremtidige kvinder.

- Anmeldelserne er også vigtige, fordi kvinder, jordemødre og sundhedsplejen fremadrettet nu ved, at gravide og nybagte mødre har ret til hjælp til behandling hos kiropraktorer og fysioterapeuter, siger hun.

- For mig og for Mødrehjælpen er det her et opgør med, at forsikringsselskaber på tværs af branchen bevist og gennem en lang årrække har diskrimineret kvinder. Derfor er det også min klare opfordring, at de kvinder, som tabte kampen dengang, kontakter deres forsikringsselskaber igen, når der er faldet dom, så de kan få den hjælp, de har ret til.

Foruden at få dækket gamle behandlingsudgifter helt tilbage til 1998 har kvinder, som har fået et kønsdiskriminerende afslag, krav på at få en godtgørelse for kønsdiskriminering. Det forklarer Nikolaj Nielsen, der er ligebehandlingschef i Institut for Menneskerettigheder.

Det kan kvinderne opnå ved enten at skrive til forsikringsselskabet eller til Ligebehandlingsnævnet.

Tusindvis af kvinder er blevet udsat for diskrimination

Hverken Finanstilsynet eller Mødrehjælpen har overblik over, hvor mange kvinder, der har fået ulovlige afslag.

Kvinderne har fået afslag på at få dækket udgifterne, når de har forsøgt at bruge eksempelvis deres sundhedsforsikring, ulykkesforsikring eller rejseforsikring i forbindelse med skader, der havde relation til deres graviditet.

Antallet af kvinder, der har været udsat for diskrimination, kan blive større eller mindre i takt med, at selskaberne får undersøgt deres kundedatabaser og gamle sager til bunds.

- Selskaberne skal rydde op så langt tilbage, som de kan og har mulighed for. Vi kan ikke forlange det umulige, men hvis der er kontaktoplysninger på kunderne, skal de kontaktes og oplyses, siger Carsten Brogaard.

- Vi kommer til at følge op på, hvordan selskaberne har grebet situationen an til efteråret.

Forsikringsselskaber beklager fejlen

Flere forsikringsselskaber er allerede begyndt at udbetale godtgørelser, og ifølge selskabernes brancheforening, Forsikring og Pension, vil de 14 politianmeldte forsikringsselskaber gøre, hvad de kan for at komme til bunds i sagerne.

- Det er en rigtig ærgerlig sag. Alle selskaber har beklaget fejlen, de har rettet ind og er ved at rydde op med henblik på at kompensere de kunder, der er kommet i klemme, siger Thomas Brenøe, der er vicedirektør i Forsikring og Liv.

- Det her (politianmeldelserne, red.) kommer forhåbentligt til at afslutte sagen, tilføjer han.

Facebook
Twitter