14 IC4-tog skal bygges om af DSB

DSB leder efter egnede værksteder og ansætter 40 reparatører af det hårdt plagede IC4-tog.

IC4 har foreløbig været et tungt bekendtskab for DSB. (© Scanpix)

Blot ét år efter DSB og den italienske togfabrik Ansaldobreda blev enige om den dengang endelige leveringsplan for de 83 IC4-togsæt, tager det turbulente samarbejde mellem de to aktører nu en ny dramatisk drejning.

Det skriver Ingeniøren.

DSB oplyser til Ingeniøren, at man har indgået en ny aftale med Ansaldobreda, der indebærer, at DSB ansætter ca. 40 nye danske medarbejdere og finder egnede værksteder, hvor 14 særligt problemfyldte IC4-togsæt skal skilles ad og bygges op, delvist med nye komponenter.

Opgiver reparation i Italien

Der er tale om de 14 IC4-tog, som i øjeblikket bliver brugt til kørsel med passagerer i den landsdækkende Intercity- og IntercityLyn-togtrafik. Disse tog skal blandt have foretaget en total udskiftning af de automatiske dørtrin samt store dele af de elektriske systemer. Desuden skal togets vitale kørecomputer opgraderes, så togsættene kan kobles sammen.

Det er en kendt sag, at disse ældste og mest fejlfyldte IC4-tog skulle gennemgå en omfattende modernisering – men det har hidtil været aftalen, at togsættene skulle fragtes tilbage til Italien, hvor opgraderingen skulle foregå på Ansaldobredas fabrik.

- Den nye aftale betyder, at DSB nu træder ind som en helt almindelig underleverandør for Ansaldorbreda. Vi overtager opgaven med at opgradere de 14 ældste IC4-togsæt fra Ansaldobreda og undgår dermed at skulle spilde tid på at sende togsættene tilbage til fabrikken i Italien. Ansaldobreda betaler os naturligvis for at udføre opgaven, siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen til Ingeniøren.

Facebook
Twitter