3 gode råd: Sådan får du pengene for din aflyste rejse

Mange forbrugere kæmper med at få refunderet deres billetter.

Det er vigtigt at have dokumentation på plads, hvis du vil klage over manglende returnering fra dit flyselskab.
Det er vigtigt at have dokumentation på plads, hvis du vil klage over manglende returnering fra dit flyselskab.

Som forbruger har man ret til at få sine penge tilbage, hvis ens flyselskab aflyser ens rejse. Men selvom reglerne er helt klare, kæmper mange forbrugere lige nu med at få refunderet de billetter, som de ikke kunne bruge under coronakrisen.

Forbruger Europa er en af de myndigheder, som lige nu får rekordmange henvendelser fra fortvivlede forbrugere. Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, har tre gode råd til dig, hvis du har svært ved at komme igennem til dit flyselskab.

1

Skaf dokumentation for dit krav

Når du gerne vil have dine penge tilbage for nogle flybilletter, er det vigtigt at have dokumentationen på plads.

- Forbrugerne skal sørge for at sende en mail eller noget andet, som beviser, at de har bedt om at få deres penge tilbage, siger Lars Arent.

2

Hvis de stadig nægter

Mange forbrugere oplever dog, at flyselskaberne ignorerer deres ønske om en refundering. I stedet bliver de tilbudt et tilgodebevis.

- Bliver man ved med kun at blive tilbudt en voucher, er det tid til at overveje, om man skal klage over den behandling, man får, siger Lars Arent.

Hvis det handler om en flyafgang ud af Danmark, kan du klage til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. Det koster ikke noget.

- Vedrører det en flyrejse fra et andet EU-land til Danmark, er det os i Forbruger Europa, der kan vejlede, siger Lars Arent.

3

Du kan nå at fortryde

De mange tilbud om tilgodebeviser har fået nogle forbrugere til at sige ja til dem, selvom de egentlig hellere ville have deres penge. Men de kan nå at fortryde.

- Hvis du ikke er blevet oplyst korrekt om de valgmuligheder, du har i forbindelse med en aflyst flyafgang, er det ikke sikkert, du har truffet det rigtig valg. Så kan du gå tilbage til flyselskabet, siger Lars Arent.

Flyselskaberne er nemlig forpligtede til at fortælle forbrugerne, at de har ret til at få pengene tilbage.

Har du derimod taget imod et tilgodebevis, selvom du er blevet oplyst om muligheden for at få pengene tilbage, kan du ikke bare fortryde efterfølgende.