34 krav til Ryanair: Derfor strejker kabinepersonalet

Løn under sygdom og stabile vagtplaner er blandt kravene, når Ryanair-personale strejker.

Ryanair er Europas største næststørste flyselskab - efter tyske Lufthansa. Det irske lavprisselskab havde i 2017 knap 129 millioner passagerer. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Slut med lav løn, egenbetaling under sygdom og pres for at sælge drikkevarer, parfumer og skrabelodder til passagererne.

Sådan lyder nogle af de 34 krav, som nu får Ryanairs kabineansatte i Belgien, Spanien og Portugal til at nedlægge arbejdet med aflysninger af 600 flyaflysninger til følge.

- De ansatte vil se noget action fra Ryanair. Der er for meget snak. Ryanair må komme til bordet med forhandlingsvilje, siger Anders Mark Jensen, næstformand i den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union.

Kravene, der omfatter lønforhold, sikkerhed, vagtplaner, arbejdsmiljø og arbejdsopgaver er fælles for de kabineansatte på tværs af 86 Ryanair-baser i 21 lande.

Kabinepersonale og piloter i Ryanair er nemlig ansat på kontrakter i flyselskabets hjemland Irland, selvom de ansatte har base i og bor i et andet land.

- Derfor er det nogle generelle europæiske krav, der skal gælde for alle baser, fordi det er noget, man bliver flyttet rundt til, uanset hvilken base, man befinder sig på, når man bliver ansat af Ryanair, siger Anders Mark Jensen.

Strejke rammer danske ankomster og afgange

Ifølge Flyvebranchens Personale Union har 3.400 af Ryanairs omkring 8.000 kabineansatte base i Belgien, Portugal og Spanien.

Strejken er varslet til at finde sted onsdag og torsdag i næste uge, hvor i alt 600 flyafgange ifølge Ryanair er aflyst.

Ryanair vil ikke levere en liste over, hvilke specifikke afgange, der er tale om. En søgning på selskabets hjemmeside afslører dog, at der er en række aflyste afgange og ankomster til og fra Københavns Lufthavn de pågældende to dage.

På Twitter oplyser det irske flyselskab, at hovedparten af de 100.000 berørte passagerer har fået besked om aflysningerne på email eller sms. Her skulle de angiveligt være blevet tilbudt ombooking til andre flyafgange eller refusion af billetprisen.

En leg med ord

I en pressemeddelelse om strejken og aflysningerne kalder Ryanairs markedsdirektør Kenny Jacobs de kabineansattes krav for ubegrundede:

- Da kabineansatte får høj løn, op til 40.000 euro om året (knap 300.000 kroner, red.) i lande med høj ungdomsarbejdsløshed. Vagtplanlægningen er førende i branchen med 14 dages fri hver måned. Salgskommissionerne er høje, der er lommepenge til uniform og løn under sygdom.

Men billedet af de ansattes løn og arbejdsforhold, som Ryanairs ledelse tegner, er ikke et billede, som FPU’s næstformand kan genkende.

- Det er som altid en leg med ord for Ryanair. Hovedparten af de kabineansatte i Ryanair lider under dårlige lønninger og arbejdsvilkår. Der er rigtig mange eksempler på vilkår, som ligger langt under lokalt niveau, og hvor de ansatte endda bliver nødt til at få tilsendt penge fra familien i Østeuropa for at få tingene til at hænge sammen, siger Anders Mark Jensen og tilføjer:

- Man kan desuden spørge sig selv, hvorfor så mange mennesker skulle gå i strejke for at få noget, som de allerede har i forvejen.

Tøbrud i december uden konkrete ændringer

Ryanair skabte i december overskrifter, da topchef Michael O’Leary overraskende meldte ud, at selskabet for første gang i sin 32-årige historie nu ville arbejde på at anerkende piloternes fagforeninger i de enkelte lande.

Det skete i forbindelse med udsigten til en historisk stor strejke blandt selskabets piloter, der ville lamme den europæiske juletrafik.

Ryanair har siden organiseret samtaler med faglige organisationer i de europæiske lande. Og i februar mødtes selskabets repræsentanter med Flyvebranchens Personale Union i København.

- For at sige det lige ud, kom der ikke særlig meget ud af det møde. Ryanair har dog indgået anerkendelsesaftaler af fagforeninger i nogle af landene, hvilket kræves for at indlede overenskomstforhandlinger.

EU-dom har givet ansatte blod på tanden

I september tabte Ryanair en sag ved EU-domstolen, der fastslog, at arbejdsretssager om virksomhedens personale skal føres i det land, hvor de har base – og altså ikke i Irland.

Afgørelsen blev truffet efter en sag ved en lokal domstol i Belgien, som en gruppe ansatte med base i Charleroi havde ført.

Ryanair nægtede at anerkende domstolens afgørelse, da selskabet ikke mente, domstolen havde juridisk myndighed over kontrakterne indgået med det irske selskab.

Sagen har lagt yderligere pres på flyselskabet for at indgå lokale overenskomster. Men ifølge Flyvebranchens Personale Union er processen utilfredsstillende.

- Vi har fornemmelse af, at Ryanair blot trækker tiden og håber på, at det hele går lidt i sig selv. Men den køber de ansatte ikke. Og det også derfor, at de her konflikter bryder ud, siger Anders Mark Jensen.

Ryanair: Der sker store fremskridt

Ryanair ønsker ikke at kommentere den specifikke kritik fra FPU, men henviser til en pressemeddelelse, hvor det oplyses, at flyselskabet tidligere i dag indgik en anerkendelsesaftale med fagforeningen CISL i Italien.

Det betyder, at Ryanair nu kan forhandle med fagforeningerne bag de kabineansatte i Italien, Storbritannien og Tyskland - i alt to ud af tre af det samlede antal ansatte.

- Vi håber på at kunne annoncere flere aftaler i de kommende uger i de lande, hvor fagforeningernes tilgang til forhandlinger er sket på en praktisk og positiv måde, udtaler personsonaledirektør Eddie Wilson.

- I takt med at antallet af anerkendelsesaftaler stiger, gør vi fremskridt og modbeviser de skeptikere, der hævdede, at vores udmelding i december sidste år ikke var reel eller dybfølt, siger han.

Ryanair appellerer samtidig til, at de kabineansattes fagforeninger i Portugal, Spanien og Belgien sætter sig til forhandlingsbordet sammen med flyselskabet.

Det er uvist, hvornår virksomheden mener, at det er tid til at gå fra anerkendelsesaftaler til at forhandle om at få de ansattes vilkår nedfældet i en overenskomst.

Facebook
Twitter