Fagforbundet 3F har mistet tålmodigheden med Nemlig.com. I weekenden satte Politiken nemlig endnu en gang fokus på chaufførernes lange arbejdstider, lave løn og et bødesystem for ikke at aflevere og hente varer til tiden.
Flere anonyme chauffører fortæller om arbejdsdage på 15 timer i måneder uden fridage og en frygt for bøder, der overstiger deres almindelige dagsløn.
Og det er ikke første gang. I 2014 og i 2017 er arbejdsforholdene hos online-supermarkedet også blevet beskrevet og kritiseret.
Det har nu fået 3F til at true med strejke, der vil lamme Nemlig.coms vareleveringer, hvis ikke der kommer ordnede løn- og arbejdsforhold hos de vognmænd, som selskabet benytter.
- Vi varsler det, man kalder en sympatikonflikt. Det betyder, at alle, der er medlem af 3F, kan nægte at levere og behandle varer til Nemlig.com. Det gælder lagermedarbejderne og 90 procent af de biler, der leverer varer til Nemlig.com, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen og tilføjer:
- Vi har forsøgt at holde freden til efter coronakrisen, men det er slut nu. Det er horribelt at aflønne og presse folk på den her måde. Nemlig.com har virkelig tjent på krisen, og derfor er jeg rystet over, at de ikke vil sørge for at forholdene er i orden.
En potentiel strejke vil dog tidligst kunne træde i kraft om fire uger, da den slags skal varsles, og der skal være mulighed for forhandlinger inden.
Har indført en whistleblower-ordning
Nemlig.com forsvarer sig med, at chaufførerne er ansat af selvstændige vognmænd, og at det er dem, der har ansvaret for løn- og arbejdsforhold.
Nemlig.com har også videresendt det adfærdskodeks, som virksomhedens underleverandører skal overholde.
Nederst i dokumentet kan man læse, at Nemlig.com efter Politikens dækning har indført en whistleblower-ordning, startet en advokatundersøgelse og suspenderet det bødesystem, som kan straffe chaufførerne for at levere maden for sent eller for tidligt.
I en pressemeddelelse skriver Nemlig.com, at de er ”overraskede over beskrivelserne af arbejdsforholdene for chauffører ansat hos de selvstændige vognmænd”.
Det er imidlertid ikke godt nok for 3F.
- Nemlig.com har fået adskillige henvendelser, vi har også diskuteret problemerne med dem før, men de har ikke gjort noget ved det. Jeg har ingen tiltro til, at det gør en forskel at undersøge forholdene nærmere. Det, der er brug for nu, er action, siger Jan Villadsen.
3F har bedt om en samlet liste over Nemlig.coms underleverandører, som også tæller enkeltmandsvirksomheder.
Jan Villadsen køber i øvrigt ikke argumentet om, at arbejdsforholdene er vognmændenes ansvar.
- Selvfølgelig ligger ansvaret hos Nemlig.com. Der står Nemlig.com på bilerne, så det her handler udelukkende om at vaske hænder. Vi har tidligere set, at Wolt og Uber på samme måde har fralagt sig ansvaret, siger han.
Ifølge Jan Villadsen har 3F siden 2015 forsøgt at lave en overenskomstaftale, som kan gælde for Nemlig.coms underleverandører.
Det er ikke lykkedes DR Nyheder at få en kommentar fra Nemlig.com.