400 mio er på Facebook seks dage om ugen

Vi har samlet alle tal om Facebook. Nogle mere sindssyge end andre. Tjek den lange liste her.

Facebook ansat Kristie Chow tjekker en af de mange sider der findes på Facebook. Hun er en af de mere end 3500 ansatte, som arbejder for Facebook. (Foto: Robyn Beck © Scanpix)

Inden Facebook går på børsen, har de sendt en masse informationer ud i form af et børspropekt, til de amerikanske myndigheder.Det er det som potentielle investorer læser igennem, inden de beslutter sig for at smide penge efter Facebook, eller ej.Vi har også læst det - og her kommer et uddrag med tal og brugbar - og ubrugelig - information.Ting i kursiv er vores tilføjelser. Resten er fra prospektet. FB er forkortelse for Facebook.901 mio. aktive brugere hver måned.488 mio. af brugerne var aktive på mobile produkter.300 mio. fotos uploades hver dag.125 milliarder venskaber.3,2 milliarder likes og kommentarer om dagen.5-6% af deres aktive brugere er fra falske/dobbelt konti.Der finde 2 mia. internetbrugere i verden. De går efter at forbinde alle.3,7 mia usd i omsætning 2011.1,05 mia usd i omsætning 1. kvartal 2012.Næsten 400 mio. brugere er aktive seks ud af syv dage (marts 2012).526 mio. dagligt aktive brugere.Mark Zuckerberg vil fra 2013 kun tjene 1 usd om året. I 2011 var hans basisløn 500.000 usd. Men tjente omkring 783.000 usd.StrategiDe fokuserer på at få flere brugere i Brasilien, Tyskland, Indien, Japan, Rusland og Sydkorea. De bliver ved med at overveje Kina.De vil investere i at udvide deres betalingsplatform, så betaling på Facebook bliver endnu bedre. Både for brugere og udviklere. Facebook tjener op til 30% af et beløb, hver gang deres betalingsplatform bliver brugt, i f.eks. spil.De planlægger at investere i andre virksomheder, teknologier og medarbejdere. F.eks. har de i april 2012 købt 650 patenter fra Microsoft (som havde dem fra AOL) og Instagram (værdi: 1 mia usd). 23 mio. aktier og 300 mio. usd i kontanter.Er begyndt at putte sponsorerede historier fra annoncører i newsfeed på mobilen (et af de første forsøg på at tjene penge på deres mobilplatform).FinansieltPengene fra børsintroduktionen skal evt. bruges på at købe andre virksomheder og teknologier, men ellers er der ingen konkrete planer.Verdensmarkedet for reklamer er 588 mia. dollars. Det er det marked de går efter.De planlægger ikke at udbetale overskud til aktionærer i den nærmeste fremtid.Gennemsnitlig indtjening pr. bruger: 1,21 usd. I Europa 1,4, i Nordamerika 2,86, Asien 0,53, Afrika 0,37.Gennemsnitlige indtjening pr. bruger faldt 12% fra sidste fjerdedel af 2011 til første fjerdedel af 2012.I 2011 købte 15 mio. mennesker virutelle vare med FBs betalingssystem.Facebookudviklere modtog mere end 1,4 mia. usd via FBs betalngssystem, fra udviklernes egne brugere (f.eks. via Farmville).FB får op mod 30% af alle transaktioner lavet med deres betalingssystem.FB er blevet bedre til at tjene penge uden for nordamerika. Nordamerikas andel af deres omsætning er på et år faldet fra 62% til 56%.Fordi størstedelen af Facebooks omsætning kommer fra reklamer, er FB meget sæsonafhængig og betyder, de står stærkest i fjerde kvartal, da der her er flest penge fra annoncører.FB sidder på 5% af markedet for online reklamer.Risici de selv nævner i børsprospektetDe har ikke vist, at de kan tjene penge på deres mobilplatform, hvilket er en svaghed, da det er den vej nettet bevæger sig og der trafikken gror mest.CEO Mark Zuckerberg ejer 24% af aktierne i virksomheden men 55,8% af stemmerne. Så firmaet bliver reelt kontrolleret efter Marks eget forgodtbefindende.Hvis Mark Zuckerberg dør, bliver alle hans aktier, og stemmer, sendt videre til hans arvinger. Og de har måske ikke samme fremsynede og innovative fremsynede tilgang som han har.Tidligere har andre store sociale netværk set dagens lys og været meget populære - men er siden hen forsvundet ud i glemslen. Det samme kan ske for Facebook (f.eks. Myspace, Friendster).Hvis det ikke lykkedes for dem, at få succes på mobile medier i samme målestok som på desktop nettet (derfor købte de f.eks. Instagram).Det meste af deres indkomst kommer fra reklamer. 82% i første kvartal af 2012 (derfor er de meget sårbare, hvis annoncørerne svigter).Der er i et forretningsområde, hvor der er stor konkurrence fra regionale virksomheder: vKontakte i Rusland, Orkut (Google) i Indien og Brasilien, Cyworld i sydkorea, Mixi i Japan. Og i Kina, hvor de endnu ikke er er der Renren, SIna og Tencent.Online spil-virksomheden Zynga, står for 15% af omsætningen i Facebook. Enten via køb i spil med Facebooks betalingsværktøj, eller ved annoncer, som Facebook har kunnet vise på Zyngas sider. De har en aftale med Zynga frem til maj 2015 om brug af FB betalingsplatform.ArbejdskulturHacker-kultur. Mange hurtige udviklings runder. Hellere have det ude i virkeligheden og teste end at vente.Prioritere brugerengagement frem for kortsigtede finansielle resultater.TeknologiIndtil nu har de kun haft data i skyen, men de er begyndt at bygge deres egne datacentre.En aktiv bruger bliver defineret som en konto der har været logget ind inden for de seneste 30 dage, enten på facebook.com, på mobilen, eller via en tredjepart (der f.eks. bruger Facebook til at logge ind på dr.dk).Brev fra Mark Zuckrberg til investorer“Facebook was not originally created to be a company. It was built to accomplish a social mission - to make the world more open and connected”.“More than four million businesses have Pages on Facebook that they use to have a dialoge with their customers”.“Simply put: We don't build services to make money; we make money to build better services”.AndetMark Zuckerberg er dækket af et omfattende sikkerhedsplan.Mark Zuckerberg har ret til privatfly - ikke kun til forretning, men også, hvis det har noget at gøre med det omfattende sikkerhedsprogram (gummisætning. Han kan bruge det som han har lyst). Brugte omkring 700.000 usd i 2011 på at flyve i privatfly.Facebook i Danmark (IKKE FRA BØRSPROSPEKT)I alt 2.84 mio. månedlige aktive brugere i Danmark1.28 mio. månedlige aktive brugere i Danmark over 40 år.361.000 månedlige aktive brugere i Danmark over 60 år.Ifølge svensk undersøgelse: Gns. bruger (18-73) er på Facebook 75 minutter om dagen. Kvinder 81 minutter. Mænd 64 minutter.Den britiske avis, The Guardian, har lavet denne video, hvor de forklarer nogle af tallene.

Facebook
Twitter