50 kilometer på literen

Organisationen Calcars hjælper folk med at ombygge hybridbiler til plug-in hybridbiler. Og effekten er dramatisk. Hvor en Toyota Prius hybridbil fra fabrikken kører 23 kilometer på en liter benzin, kan en ombygget Prius, med større batteri, der oplades som en elbil via stikkontakten, køre 50 kilometer på literen.

Sådan ser Felix Kramers plug-in hybridbil ud. (Foto: Kasper Birk © DR)

Felix Kramer bor i Silicon Valley i det nordlige Californien, og helt typisk for beboerne i verdens computercentrum, har han tjent sine penge på at sælge et mindre it-firma kort før it-boblen brast. I dag går en stor del af hans tid med organisationen CalCars, som han selv har grundlagt.

De store energislugere
  • Bilen er en af verdens største energiforbrugere - og derfor en vigtig brik, hvis vi skal mindske vores samlede forbrug af energi. Læs mere om biler og energi på dr.dk/penges tema her.

Calcars formål er at lægge pres på verdens store bilfabrikanter for at få dem til at bygge mere miljøvenlige biler, for det kan nemt lade sig gøre også med den teknik, der er til rådighed allerede nu.

- Jeg mener bare, at biler kunne være så meget bedre, end de er lige nu. Bilisterne vil gerne have bedre biler, vi vil gerne have renere og mere energieffektive biler, hvorfor kan vi ikke få dem? Hvis vi som bilister viser, at det kan lade sig gøre, så kan vi gå til bilproducenterne og sige byg dem til os!, siger Felix Kramer til DR.

Bilen sættes i stikkontakten

Calcars har valgt at koncentrere sig om den mest udbredte hybridbil Toyota Prius, der på verdensplan er solgt i flere end 1 million eksemplarer.

Der skal installeres en ny og større batteripakke, af lithium-Ion typen, som kendes fra for eksempel bærbare computere, og så skal der programeres om på bilen, så den kan finde ud af at kommunikere med det nye og større batteri.

Endelig skal batteriet kunne oplades i stikkontakten og ikke blot af benzinmotoren og nedbremsningerne, som er den teknik Priusen benytter fra fabrikken.

Effekten er dramatisk. Den ombyggede Prius kan ved normal kørsel klare de første 30-40 kilometer ved lavere hastigheder, altså typisk bykørsel, udelukkende på batteriet.

Dobbelt så langt på literen som normalt

Hvis der skal køres hurtigere eller længere, arbejder elmotoren og benzinmotoren sammen. Og det giver en benzinøkonomi på over 43 km/l, dobbelt så langt som en standard Prius. Felix Kramer kører selv omkring 50km/l med sin daglige brug af bilen, hvor han som de fleste andre sjældent kører mere end 40 kilometer.

Elregningen vil selvfølgelig stige, da batteriet skal oplades via det almindelige elnet, men prisen for en kilometer kørt på strøm er væsentligt lavere end en kilometer kørt på benzin. Selv med de lave amerikanske benzinpriser koster det Felix Kramer under en tredjedel at køre en kilometer på strøm.

Biler kan bruges som strømlager

Men udover de mange dejlige kilometer på en liter brændstof, kan plug-in hybrider, hvis de bliver udbredte, lave helt om på den måde, vi forbruger strøm.

-Fordi biler jo står parkeret i 20 timer om dagen, kan de blive decentralt ellager for elnettet. Det betyder, at for eksempel vindmøllestrøm, der produceres om natten, vil kunne gemmes i bilbatterierne og benyttes igen i løbet af dagen, hvor behovet er størst, siger Felix Kramer.

Ombygningen af Priusen har kostet Felix Kramer godt 55.000 kroner, men hans vurdering er at de store bilfabrikanter med masseproduktion ville kunne klare det for 15.000 kroner.