50 øre ekstra for mælk går også til udenlandske mælkebønder

Det er ikke blot de danske landmand, der får gavn af det, når REMA 1000 lægger en 50-øre oven i prisen.

Rema 1000 vil støtte de pressede danske mælkebønder. Men udenlandske Arla-mælkeproducenter får også gavn af den 50-øre, butikskæden har lagt ovenpå mælkeprisen. (Foto: Martin Rosenauer)

Supermarkedskæden Rema 1000 er for øjeblikket i søgelyset for noget, som de færreste supermarkedskæder ønsker at være i søgelyset for: højere priser end hos konkurrenterne. Men her er det helt bevidst.

Kæden har valgt at sætte prisen på mælk op med 50 øre. Fordi de ønsker at støtte de danske mælkebønder, der har meget svært ved at tjene penge på deres produktion for tiden.

Men når man som forbruger lægger 50 øre ekstra for en liter mælk fra Arla i REMA, så går de ikke kun til de 3.200 danske mælkebønder: pengene skal også deles med 10.000 andre Arla-mælkebønder fra resten af Europa.

Det kom frem i dagens udgave af P1 Business.

- Grundlaget er, at der er én mælkepris, og så bliver pengene fordelt ligeligt, fortæller Tomas Pietrangeli, Arlas landedirektør i Danmark, til P1 Business.

- Så hvis REMA 1000 får forbrugerne til at betale ekstra for mælk af hensyn til mælkebønderne, så skal pengene deles med alle 13.000 medejere af Arla over hele Europa?

- Det er korrekt. Men det er de danske landmænd, der får mest ud af det, da de står for den største produktion af mælk, siger Tomas Pietrangeli.

Danske mælkeproducenter er utilfredse

Den fordelingsnøgle huer ikke Kjartan Poulsen, der er formand for de danske mælkeproducenter.

- Hvis de danske forbrugere vil støtte de danske landmænd, så skal pengene også blive i Danmark, siger han.

De danske mælkebønder er hårdt pressede. 85 procent er i decideret økonomisk krise og tjener ingen penge på deres arbejde. 670 står på konkursens rand.

Supermarked så helst, at pengene røg til Danmark

Rema 1000’s topchef, Henrik Burkal, understreger, at det handler mest om at starte en debat og at sende et signal, når kæden hæver prisen på mælk.

Men han ville foretrække, at alle pengene blev i Danmark.

- I udgangspunktet ser vi gerne, at det peger mod Danmark, siger Henrik Burkal.

Hvis Arla ikke kan lede de ekstra mælke-ører til de danske mælkebønder, vil Henrik Burkal gå andre veje.

- Hvis dét bliver en problematisk ting - og det må vi jo tale med Arla om bagefter - så må vi finde ud af at ordne en anden model.

Arla: Danske mælkebønder har selv valgt samarbejdet

Arla-direktør Tomas Pietrangeli afviser umiddelbart at indføre en anden måde at dele pengene på.

- Når du køber et Arla-produkt i Danmark, så støtter du de danske landmænd. Du støtter også andre landmænd, men det er de danske landmænd, der har valgt at gå sammen med landmænd i udlandet for at stå stærkere, siger han.

Arla har medlemmer i Danmark, Sverige, England, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland.