Ældre er guld for forretningen

Mens mange arbejdspladser hælder de ældre medarbejdere ud, når der skal fyres, går nogen den modsatte vej.

Her i KL Marketing ansætter direktøren kun medarbejdere over 50, og det kan ses på hårfarverne på kontoret (Foto: Camilla Keller © DR)

Det er ikke alle virksomheder, der fyrer de ældre, når medarbejderstaben skal trimmes. Der findes også de virksomhede, der i stedet målrettet hyrer det grå guld.

Sådan en virksomhed er KL Marketing i i Kastrup. Her er direktøren så glad for seniorerne, at han kun ansætter i segmentet 50 +.

- Alder og erfaring og solid erhvervskarriere, det borger for, at når man tager telefonen og ringer til en direktør eller en eller anden og vil diskutere noget igennem med ham, så taler man med den nødvendige tyngde, forklarer direktør i KL Marketing, Kim Høj Larsen.

Taler samme sprog som kunderne

Firmaet lever af at lave markedsundersøgelser og booke møder og skabe kontakt mellem sælgere af virksomhedsprodukter, og de direktører, der kunne tænkes at købe produkterne.

Fælles for de ansatte er at de tidligere har haft topjob, f.eks. leder-og direktørstilliger. De er gået ned i løn - men har et arbejde selvom mange af dem altså er langt over de 60.

Torsten Andersen er lige fyldt 65, og han trives med arbejdet:

- Vi har måske en lidt anden måde at tale med vores kunder på, en lidt mere moden måde. Nogle unge friske folk kan måske være lige lovlig anmassende, og det tror jeg kan skræmme lidt. siger Torsten Andersen.

Unge medarbejdere duede ikke

Det begyndte ellers for Kim Høj Larsen, som for mange andre i telemarketings-branchen - nemlig med masser af unge ansatte. De var billige og hurtige. Men det skulle alligevel vise sig at være en dårlig forretning for Kim høj Larsen:

- Det var helt andre fraværsprocenter, vi havde. I dag har jeg kun to procent i sygefravær. Hvis jeg går 10 år tilbage var tallet 10-15 procent, fortæller han.

I dag kunne han ikke finde på at ansætte en medarbejder under 50. Og kigger man rundt blandt medarbejderne i kontorerne i Kastrup, vidner det også om en gennemsnitsalder på over de 60.

Stadig liv på kontoret

Direktøren bliver stadig kontaktet af unge under 30, der gerne vil arbejde for ham, men så takker Kim Høj Larsen pænt nej.

-Så siger jeg, du matcher ikke den profil, vi leder efter og som du sikkert kan se på vores hjemmeside, har vi kun medarbejdere af den kaliber.

Og sådan har det altså været i KL Marketing siden 2007. De ansatte kan ikke se frem til yngre kolleger - men det gør heller ikke noget, siger 63-årige Jan Oldenburg og griner:

- Overhovedet ikke. Hvis jeg skal sige det sådan ligeud, så er vi ligeså frække som da vi var 25. Både på den ene og den anden måde.

Magasinet PENGE i aften, 21.55 på DR1, har meget mere om hvor gode en forretning de ældre medarbejdere er.

Facebook
Twitter