Aktieanalytiker: Alka-kunder kan forvente højere priser

Alka går fra at være foreningsejet til at være aktionær-ejet. Derfor skal der tjenes flere penge, lyder vurderingen.

Tryg overtager Alka for 8,2 milliarder kroner. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I en stor milliardhandel har landets største forsikringsselskab, Tryg, købt konkurrenten Alka.

Dermed kan Tryg samkøre programmer og høste synergieeffekter. Men Alkas 380.000 kunder skal passe på med at glæde sig for tidligt.

Sådan lyder vurderingen fra Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker ved Sydbank.

- Jeg tror, at man som Alka-kunde skal forvente, at priserne nok stiger en smule. Alka er lige nu foreningsejet, og der har afkastkravet været mindre. Alka har haft en målsætning om, at syv ud af 10 kunder skulle opleve Alka som det billigste forsikringsselskab.

- Den målsætning vil nok falde, for Tryg har et indtjeningskrav til aktionærerne, derfor må man forvente, at priserne vil stige, siger Mikkel Emil Jensen.

Alka-kunder får del i bonus

Til gengæld kan Alkas forsikringskunder få del i en bonusordning, hvor otte procent af præmierne ruller tilbage til kunden.

- Bonusordning kendes også fra det norske forsikringsselskab Gjensidige, som har rigtig høj kundetilfredshed. Men det kræver også, at prisen hæves lidt, siger Mikkel Emil Jensen.

Opkøbet betyder ikke, at Alka forsvinder. Tværtimod bliver Tryg og Alka to separate og meget forskellige selskaber, forklarer koncernfinansdirektør Christian Baltzer på en telefonkonference for aktionærerne.

- Det er helt åbenbart, at der er meget stor forskel på priser, produkter og proces. Alka vil ikke blive til et Tryg-produkt. Vi vil fortsætte med de samme forskelle, som der er i dag, ind i fremtiden.

- Og med vores medlemsbonus, vil vi styrke Alka. Det er to forskellige brands med to forskellige fokus. Alka har et fagforeningsfokus, og det vil Alka blive ved med at have. Der er tale om separate produkter med separate priser. Derfor er jeg ikke bekymret, siger koncernfinansdirektør Christian Baltzer.

På et efterfølgende pressemøde slår koncernchef Morten Hübbe fast, at der ikke er planer om prisstigninger.

- Jeg tror, at analytikerne spekulerer for egen regning. Det er ikke det, vi har aftalt, og det er ikke det, vi forventer kommer til at ske. Og det er der ikke noget, der tyder på, kommer til at ske, siger han.

Tryg betaler i alt 8,2 milliarder kroner for fagbevægelsens forsikringsselskab, Alka.

Forbrugerrådet: Informér kunderne

Forbrugerrådet Tænk er i første omgang bekymret over, at Tryg hiver en mindre konkurrent ind i folden, for det er typisk ikke berigende for konkurrencen og dermed priserne på markedet:

- Det er altid bekymrende, når et stort selskab opkøber et lille lavprisselskab på et område med dårlig konkurrence, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe.

Han henviser til Forbrugerrådet Tænkts test af forsikringspriser, der i flere år har vist meget store prisforskelle på forsikringer. Det skyldes, at forbrugerne ikke er aktive nok, mener Jelsøe:

- Vi ved fra andre undersøgelser, at rigtig mange forbrugere synes, at forsikringer er svære at tage stilling til, og at de i øvrigt ikke interesserer dem. Det betyder, at mange betaler for meget for deres forsikringer, og et opkøb som dette kan kun påvirke dette i negativ retning.

Forbrugerrådet Tænk opfordrer Tryg til at holde Alkas kunder informerede i processen omkring købet:

- Vi vil opfordre Tryg til at sikre god information af Alkas kunder om købet, og hvad det betyder for kunderne. For nogen af os har det jo betydning, hvilket selskab vi er i – og måske i særdeleshed hvilket selskab vi ikke er i – og jeg vil som kunde også orienteres og have mulighed for at reagere på sådan en sag, så jeg kan skifte selskab næste gang mine forsikringer udløber, hvilket typisk er en gang om året, siger han.

Opdateret med Jelsøes citater kl 11:06.