Aktieanalytiker: Piloterne har presset SAS til smertegrænsen

Lønstigning i cockpittet vil betyde besparelser andre steder i SAS, lyder vurdering.

SAS-topchef Rickard Gustafson holdt sent i aftes pressemøde om den nye aftale med piloterne. (Foto: TT News Agency © Scanpix)

- Det her kan gå hen at blive alvorligt dyrt for SAS.

Sådan lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, efter en knap syv dage lang konflikt mellem SAS og selskabets nordiske piloter i går kunne afblæses.

Strejken er vurderet til at have kostet SAS omtrent 50 millioner kroner om dagen. Men i går blev der så sat punktum for strejken, da parterne kom til enighed om nye pilotoverenskomster gennem mægling hos Riksmekleren i Oslo.

- Kigger vi på aftalen i sin helhed, så er den ikke nogen katastrofe. Men jeg vurderer, at piloterne har taget SAS til smertegrænsen, siger han.

Får lønhop på 100.000 kroner

Piloternes aftale er endt med en lønstigning på 3,5 procent i år, på tre procent i 2020 og fire procent i 2021.

Gennemsnitslønnen for en pilot i SAS ligger ifølge selskabet på 995.000 kroner om året. Dertil kommer forskellige tillæg og pension.

Danske SAS-piloter kan dermed i gennemsnit se frem til samlet lønstigning på 108.000 kroner over de næste tre år. Det er resultatet af den overenskomst, som SAS og piloterne indgik i går.

Det er måske godt nyt for piloterne, men det er ikke godt for flyselskabet, når SAS i fremtiden skal kunne konkurrere på et marked, der i forvejen er hårdt presset på konkurrencen, mener aktieanalytiker Jacob Pedersen.

- Man kan simpelthen ikke gå længere i en konkurrencepræget industri. Et SAS, der ikke sparer penge, det er et SAS, der går fra overskud til underskud. Med denne aftale bliver det endnu sværere, siger han.

Lønhoppet fordeler sig således

  • 2019: 3,5 procent.

  • 2020: 3,0 procent.

  • 2021: 4,0 procent.

  • Kilde: Pressemeddelelse fra SAS, Norges Flygerforening og Parat.

Giver besparelser andre steder

Hvis SAS vil bevare sin position på markedet, må virksomheden derfor finde pengene til lønstigninger andre steder.

Og lønhoppet i cockpittet vil derfor betyde besparelser andre steder i SAS, mener Jacob Pedersen.

- Man må ind i kontorerne nu og tage med den ene hånd, hvad man har givet med den anden. Ellers er SAS et selskab, der giver underskud, siger han.

Piloternes aftale kan dog samtidig vise sig at blive en rettesnor for andre faggrupper i fremtiden.

For eksempel kan kabinepersonalet lade sig inspirere af piloternes lønstigninger ved fremtidige overenskomstforhandlinger, mener Jacob Pedersen.

- Vi risikerer et SAS, der over de næste år kommer til at miste konkurrencekraft. Men det afhænger også lidt af, hvad der sker med andre medarbejdergruppe. Der er ingen tvivl om, at der sidder andre medarbejdergrupper, som kigger på det her og tænker, om det er normen fremover, siger han.

Hvordan har aktiemarkedet reageret på aftalen?

- Det ved vi ret beset ikke endnu. SAS-aktien er i sidste par dage steget med omkring 10 procent i forhåbning om, at man ville nå en aftale. Jeg synes, aftalen tager SAS til smertegrænsen. Det er ikke en katastrofe, men den er med til at i den grad at sætte spørgsmålstegn ved, om SAS i de næste år kommer til at miste konkurrencekraft. Og det kan godt være, at investorerne forholder sig mere skeptisk til det, når vi kommer længere frem, siger han.

Facebook
Twitter