Alt for meget plads på skibene: Shippingbranchen er i dyb krise

Verdenshandlen kan slet ikke følge med de mange containerskibe. Det har sendt fragtpriserne ned på det laveste punkt siden 1990.

Da Mærsk begyndte at bygge kæmpeskibe, fulgte konkurrenterne med. Det har givet endnu mere overkapacitet, end der var i forvejen. (Foto: MICHAEL KOOREN © Scanpix)

Den danske shippingbranche er ramt en perfekt storm, der umiddelbart er svær at se en ende på.

For der er simpelthen for mange skibe i verden til at fragte varer rundt mellem verdens kyster. Og det presser fragtraterne ned i et leje, hvor det er svært at tjene penge på shipping.

- Det er en af de dybeste kriser, vi har haft i meget lang til. Det tragiske ved det er, at selv om vi i min optik har ramt bunden nu, så kommer der til at gå mange år, før vi får gravet os ud af det hul, vi har fået gravet os ned i industrien, siger Lars Jensen, der er shippingkonsulent og direktør i Seaintelligence.

Laveste indtjening siden 1990

Mens verdenshandlen til søs på to år er vokset med fire procent, er den samlede containerkapacitet vokset med 13,6 procent.

Derfor er den gennemsnitlige indtjening på et skib faldet til under 8.000 dollars om dagen – det laveste siden det maritime analyseinstitut Clarkson startede sine opgørelser i januar 1990.

- Verdenshandelsflåden er vokset på grund af en nem adgang til at låne penge til at bestille nye skibe, og fordi værfter har haft mangel på ordrer, og derfor har dumpet priserne på skibe, siger Lars Jensen.

Største konkurs i branchens historie

For få måneder siden gik det femtestørste rederi i verden, Hanjin, konkurs. Det er set før, at store containerrederier tager vand ind, men at de lige frem går til bunds, siger noget om krisen i branchen, forklarer Lars Jensen:

- I branchens 50 år har der aldrig været så stor en konkurs. Endnu værre er det sådan, at når man går konkurs i andre industrier, så forsvinder kapaciteten. Men når man går konkurs her, så eksisterer skibene stadigvæk. Så overkapaciteten bliver ikke formindsket, bare fordi nogen bliver tvunget til at gå neden om og hjem, siger han.

I de senere år har en bølge af nye skibe ramt rederierne på verdensplan. Det var skibe, som blev bestilt før krisen og nyerhvervelser grundet hård konkurrence i shippingbranchen.

Dansk handelsflåde vokset med 10 procent

Også de danske rederier har oprustet de senere år. Den seneste opgørelse fra Danmarks Rederiforening viser, at den dansk-opererede handelsflåde voksede fra 64 millioner ton i 2015 til 70,6 millioner i maj 2016 – en stigning på over 10 procent.

- Branchen har egentlig været ude om det selv, i det omfang, de har bestilt skibene. Selv hvis man er bagklog og forestiller sig, at verdenshandlen var steget i den takt, man havde forventet, ville vi stadig have haft for mange skibe i dag. Vi har simpelthen været ude at købe for mange skibe, siger Lars Jensen, der er shippingkonsulent.

På en stor konference i København deltager i disse dage repræsentanter for shippingbranchen i hele verden. Øverst på dagsordenen er den store overkapacitet i markedet, som presser fragtpriserne - og dermed rederierne.

Facebook
Twitter