Amazon solgte bøger i garagen. Nu fejer virksomheden alle andre af banen

Amazon er mere værd end Microsoft og Apple. Markedsværdien er mere end fem billioner kroner.

Amazons direktør, Jeff Bezos, grundlagde virksomheden i garagen i Seattle sammen med sin kone og to programmører. (Foto: LINDSEY WASSON © Scanpix)

Ambitionerne fejlede ikke noget, da den amerikanske entreprenør Jeff Bezos i 1994 skulle navngive sin nye virksomhed.

Han ville skabe en onlineplatform for salg af bøger, der var bedre end eksisterende boghandlere, og da han faldt over navnet Amazon i en ordbog, besluttede han sig for at opkalde virksomheden efter den godt 6.800 kilometer lange brasilianske flod.

- Amazon er ikke bare en af verdens største floder. Den er så stor, at den fejer alle andre floder af banen, sagde Jeff Bezos dengang om virksomhedens højtragende navn.

Og siden har netop dét billede vist sig at være ganske passende på onlineplatformen, der i dag er verdens mest værdifulde virksomhed.

Kursen steg i går til 3,4 procent, og med en markedsværdi på hele 796 milliarder dollar, svarende til mere end fem billioner kroner, er Amazon mere værdifuld end techgiganter som Microsoft og Apple.

Men hvad er Amazon egentlig for en virksomhed?

Startede som bogudsalg i garagen

Det stod ikke skrevet i stjernerne, at Jeff Bezos virksomhed ville vokse sig til en af verdens giganter, da han startede med et bogudsalg fra sin garage i Seattle tilbage i begyndelsen af 90'erne.

Med sin viden om internettets muligheder og en klar strategi for onlineplatformen, begyndte han dog sammen med sin kone og to programmører at forme en bogforretning, der tog udgangspunkt i nye måder at sælge på.

Allerede i 1995, et år efter, at Amazon var navngivet og registreret, begyndte platformen at sælge de første bøger, og virksomheden voksede stabilt. I 1997 blev den børsnoteret.

Gav bogbranchen en mavepuster

Bogbranchens forhandlere og forlag var de første, der blev ramt af Amazons indtog.

På Jeff Bezos onlineplatform kunne forbrugere nemlig ikke bare handle bøger med en rabat på op til 40 procent af listeprisen i de etablerede butikker. De kunne også få leveret deres bogkøb direkte til døren indenfor få dage.

Varehus i Phoenix, Arizona. (Foto: RALPH D. FRESO © Scanpix)

Det viste sig at give pote. For mens bogbranchen frygtede for sit liv, åd Amazon sig langsomt ind i hjertet hos forbrugerne, der viste sig at være godt tilfredse med det produkt og den service, Amazon kunne tilbyde.

Købmandsskabet sejrer

Med et stigende antal kunder på onlineplatformen fik Amazon den idé at analysere data på købsadfærd. Og oplysningerne om, hvad kunderne havde søgt på og købt, gjorde det lettere for Amazon at forudse fremtidige køb.

Ifølge tech-korrespondent i DR, Carsten Nielsen, har smarte forretningsmodeller været med til at gøre Amazon til en virksomhed, som samtlige brancher med god grund kan frygte.

- I Amazon er det er købmandsskabet, der sejrer. De er gode til at se et marked, og i dag bryster de sig af at have det største udvalg indenfor alle kategorier. Det er farligt for virksomheder, for de har tilmed den styrke, at de ofte kan sælge varerne billige og kan levere dem til kunderne hurtigt, forklarer Carsten Nielsen.

En handelsplads for alting

I dag er der heller ikke kun bøger på hylderne hos Amazon.

Efter 23 år har sortimentet udvidet sig til at omfatte alt fra bildæk til hundelegetøj, og Amazon lader også mod betaling andre små og store virksomheder bruge platformen som markedsplads.

(Foto: RALPH D. FRESO © Scanpix)

Desuden påpeger Carsten Nielsen, at Amazon faktisk også har bredt sig til områder ud over kerneforretningen internethandel. I 2017 opkøbte virksomheden for eksempel den økologiske supermarkedskæde Whole Foods, og Amazon har også kastet sig over og udvikling af egne produkter.

Amazon på udebane

Amazon er ifølge Carsten Nielsen blevet en stor virksomhed i amerikanernes bevidsthed. På trods af, at den ikke har en "skarp profil som andre tech-virksomheder", har Amazon formået at fastholde de amerikanske kundernes loyalitet.

Avisen New York Times har pointeret, at så meget som 49 cent omsættes hos Amazon, hver gang der bliver brugt en dollar på nethandel i USA, og imens sluger Amazon markedsandele i Europa.

I Tyskland sidder virksomheden på 40 procent af markedet for internethandel. Og ifølge Dansk Erhverv omkring en tredjedel af markedet i Frankrig og en fjerdedel i Storbritannien.

Dansk entré?

Herhjemme står Amazon for knapt to procent af internethandlen til danskerne, og det foregår primært gennem den tyske hjemmeside, fordi Amazon fortsat ikke har gjort sit indtog i Danmark endnu.

Det sidste år har rygterne om en dansk entré dog svirret. Amazon Web Services, som er en cloud-baseret forretning, kom ifølge Børsen til Danmark tidligere i år med kontor i Codan-bygningen på Frederiksberg. I november forlængede virksomheden sin aftale med Postnord, så den nu er bundet for en tre-årig periode.

Employees sort packages at the Amazon distribution center warehouse in Saran, near Orleans, France, November 22, 2016. REUTERS/Philippe Wojazer (Foto: Philippe Wojazer © Scanpix)

- Det er nok ikke et spørgsmål om, om de kommer, men hvornår. Og så vil det nok have en effekt på den danske nethandel, vurderer DR's teknologikorrespondent, Carsten Nielsen.

Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group forudser, at Amazon om bare fem år vil kunne sætte sig på op mod 20 procent af nethandlen i Danmark, hvis det går som i andre europæiske lande.

Kilder: Brad Stone (bog om Amazon), Amazon.com, New York Times, Berlingske, Børsen, Dansk Erhverv.

Facebook
Twitter