Analytiker: Ikke noget suspekt i Mærsk-salg til familien

Salget af Mærsk Tankers bringer Mærsk et skridt nærmere den rene transportvirksomhed.

A.P. Møller - Mærsk satser på transport af containere, som Mærsk Line blandt andet står for. (Foto: MICHAEL KOOREN © Scanpix)

A.P. Møller - Mærsk arbejder på hurtigt at blive en stor logistikvirksomhed.

Derfor har virksomheden valgt af sælge deres tankskibsvirksomhed Mærsk Tankers.

Det fortæller chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

- Man er i gang med en stor transformationsproces, hvor man skal have olien skilt ud og lave et rent transportselskab, og jo hurtigere man får skilt det ud, jo hurtigere kan man sikre, at ledelsen kan koncentrere sig om de rigtige ting, siger han.

Køberen er kendt i Mærsk-koncernen i forvejen.

Det er nemlig en virksomhed under den Mærsk-familieejede virksomhed A.P. Møller Holding, der har valgt at betale omkring 7,3 milliarder kroner for Mærsk Tankers med 3.100 ansatte og 158 tankskibe.

Fornuftig pris i et dødt marked

At det er Mærsk-familien, som køber Mærsk Tankers, er ifølge Michael Friis Jørgensen ikke suspekt, selv om virksomheder altid skal være påpasselige, når de sælger til parter, de allerede er forbundne med.

For det første vurderer aktieanalytikeren, at salget sker til en fornuftig pris på markedet for tankskibe, som stort set er dødt.

- Når salget skal ske lige nu i et svært marked, og når man sammenligner med, hvordan andre tankskibe bliver vurderet, virker prisen hverken høj eller lav, siger Michael Friis Jørgensen.

For det andet er købsaftalen skruet sammen på en måde, som betyder, at A.P. Møller - Mærsk får penge, hvis markedet ændrer sig.

- Man har valgt at have en mekaniske, som gør det, at skulle skibene stige i værdi de kommende år, og A.P. Møller Holding sælger skibene videre med fortjeneste, så går en del af den værdi tilbage til Mærsk og de eksterne aktionærer, der står uden for den her transaktion, forklarer Michael Friis Jørgensen.

- Det er vigtigt, at det sker hurtigt, prisen er ikke helt unfair, og man har lave den her mekaniske. Så der er ikke noget suspekt i, at man laver den her transaktion, tilføjer han.

Mærsk-familien kan tjene penge på købet

Men hvis markedet for tankskibe er dødt, hvorfor køber Mærsk-familien med administrerende direktør i A.P. Møller Holding Robert Mærsk Uggla i spidsen så Mærsk Tankers?

- Tankmarkedet er presset lige nu, men kigger vi fremad, er det måske en af de dele af shippingmarkedet, hvor udbud og efterspørgselssituationen ser rimelig ud på den lidt længere bane, fortæller Michael Friis Jørgensen.

Derfor kan Mærsk-familien muligvis på sigt komme til at tjene penge på at eje Mærsk Tankers.

- Det er noget, der sagtens kan give afkast for familien, siger han.

Ifølge aktieanalytikeren understøtter Mærsk-familien med købet også, at A.P. Møller - Mærsk hurtigt kan blive den logistikvirksomhed, som er målet.

Noget virksomheden allerede tog et stort skidt imod for en måned siden, hvor Mærsk Oil blev solgt til det franske olieselskab Total.

Han formoder, at Mærsk Tankers har været sat til salg til eksterne, men at der ikke har været interesse for virksomheden, da konkurrenterne ikke svømmer i penge, og der kun er lille investeringslyst, når det kommer til tankskibe.

- Der er ingen tvivl, om at man har været rundt i markedet, afsøgt eventuelle købere og fået indikationer på topprisen. Man har så valgt løsningen med at sælge til familiefonden, fordi tankmarkedet er dødt, siger han.

Facebook
Twitter