For anden gang i Danmarkshistorien: Virksomhed har fået eneret til farve

Patent- og Varemærkestyrelsen har skrevet under på, at en lyseblå farve tilhører Mærsk.

Det er ikke kun Mærsk, der har eneret på en farve.

Som en af Danmarks største virksomheder har A.P Møller-Mærsk en helt del inventar.

Hundredvis af skibe, havne, bygninger og fly.

Men ganske utraditionelt og som den kun anden virksomhed i Danmark har Mærsk nu fået sin helt egen farve.

Det er Patent- og Varemærkestyrelsen, der har godkendt det såkaldte farvemærke. Det betyder, at farven nu er registreret som et såkaldt varemærke, og at ingen andre virksomheder må bruge Mærsks blå farve.

Og at få beskyttet sin farve af varemærkeloven er i den grad usædvanligt, fortæller chef for design og varemærker i Patent- og Varemærkestyrelsen Hannah Holm Olsen.

- Det er bemærkelsesværdigt. Én ting er at få beskyttet et logo, et navn eller en lyd, men at få beskyttet en farve, er inden for varemærker noget af det sværeste at få registreret, siger hun.

Farven skal have et særpræg

Mærsk-ansøgningen om at få eneret på den lyseblå farve fylder omtrent 30 sider med dokumentation og bilag. En af betingeserne for at få beskyttet en farve er, at farven skal have et særpræg.

Som led i ansøgningen fremlagde Mærsk en undersøgelse, hvor 84 procent af respondenterne i deres kundekreds forbandt den lyseblå farve med selskabet og dets serviceydelser.

- Vi hører ofte historier om, at danskere føler sig hjemme, når de ser en container med Mærsks hvide stjerne på lyseblå baggrund i udlandet. Selvom A.P. Møller - Mærsk er stor i den danske bevidsthed, er vi knapt så store i et internationalt perspektiv. Derfor er det vigtigt at få registreret vores egen farve. Nu står vi bedre rustet i eventuelle retssager, hvor andre selskaber i samme branche forsøger udnytte vores farve, som vi jo har bevist, at vores kunder forbinder med Mærsk, siger Henning Morgen, som er historiker hos Mærsk.

De røde pumper

Mærsk er blot den anden danske virksomhed, der får eneret på en farve. Tilbage i 2011 fik den danske pumpeproducent Grundfos eneret til en særlig rød farve.

Her var det hele 96 procent af folk i branchen, der forbandt de røde cirkulationspumper med Grundfos.

Grundfos har produceret cirkulationspumper i den røde farve siden 1959. Og historien spiller en helt afgørende rolle, når en farve skal varemærkes.

Da kaptajn Peter Mærsk Møller købte dampskibet Laura i 1886, lagde skibet fra køj med skorsten, der var blevet malet lyseblå. Og det kan de glæde sig over den dag i dag hos Mærsk.

- Historien spiller en afgørende rolle. Hvis man havde besluttet sig for at farve skorstenen sort, som var det mest normale dengang, og først for nylig valgte at introducere den lyseblå farve, havde A.P. Møller - Mærsk næppe fået godkendt sin ansøgning, siger Hannah Holm Olsen fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

Lilla, gul og rød

Grundfos og Mærsk placerer sig med sin danske farve i en eksklusiv klub af virksomheder, der har eneret til en farve på europæisk plan.

Udover de to danske virksomheder er blandt andre transportfirmaets UPS' brune farve, Victorinox-rød farve, der findes på deres schweizerknive, og 3M's gule farve til de kendte post-it lapper, blevet godkendt af Den Europæiske varemærkemyndighed (OHIM).

Facebook
Twitter