Rettelse: Der stod tidligere 200 millioner i underrubrikken. Det er 200 milliarder.
Rederikoncernen A.P. Møller-Mærsk har netop fremlagt et årsregnskab med rekordstort overskud.
Selskabet fik i 2022 et overskud på 29,3 milliarder dollar, svarende til 203 milliarder kroner.
Og det er det største overskud, et dansk selskab nogensinde har præsenteret.
- Det her er helt uden sammenligning danmarksrekorden. Mærsk havde den i forvejen med sit 2021-regnskab, hvor det lykkedes at lande et overskud på cirka 120 milliarder kroner, og det har man så fuldstændigt smadret til over 200 milliarder. Det er helt vildt, siger Jakob Ussing, der er DR's erhvervskorrespondent.
Hovedårsagen til det store overskud skal findes i coronakrisen, hvor der var ekstra stor efterspørgsel på at få fragtet varer rundt i verden.
- Det betød, at der blev mangel på plads på containerskibene, og så steg priserne på at få fragtet containerne til noget, der aldrig nogensinde er set før i verdenshistorien, siger Jakob Ussing.
På grund af de høje fragtpriser begyndte pengene at vælte i kassen hos Mærsk i løbet af 2021.
- Her gjorde selskabet noget smart, nemlig at lave langtidskontrakter med nogle af de allerstørste kunder, så man var sikker på, at man også kunne tjene rigtig mange penge i 2022, siger Jakob Ussing.
- Det er hovedforklaringen på, at man har fået udnyttet coronakrisen til at tjene helt utrolig store summer penge.
Mærsk har gavn af gunstig rederiskat
Mærsks rekordregnskab er lysår fra andre danske selskabers.
Dem, der kommer tættest på, er medicinalkoncernen Novo Nordisk, som i sidste uge fremlagde rekordregnskab med lidt over 55 milliarder på bundlinjen.
- Men der er også den store forskel, at Novo effektivt betaler cirka 20 procent i skat verden over og er det selskab, der betaler suverænt mest selskabsskat i Danmark, siger Jakob Ussing.
A. P. Møller Mærsk har derimod gavn af en særdeles gunstig rederibeskatning.
- Når man kigger på Mærsks skattebetalinger fra 2022, så betaler de omkring tre procent, siger Jakob Ussing.
- Det er klart, at når man betaler så lidt i skat i forhold til mange andre brancher, så lander bundlinjen også højere.
Udsigt til mindre overskud i 2023
Det tyder dog ikke på, at Mærsks rekordresultat fra 2022 fortsætter ind i 2023.
- Man har allerede set i slutningen af 2022, at fragtraterne er faldet ganske drastisk, og vi er landet i en inflations- og energikrise, som betyder, at forbrugerne mange steder verden over holder igen, siger Jakob Ussing.
Der er en afdæmpet efterspørgsel på at få fragtet varer, og derfor er der pludseligt plads nok på skibene og i containerne - og så falder prisen ganske drastisk.
Mærsk selv varsler i årsregnskabet, at overskuddet på driften næste år falder til mindre end en tredjedel af, hvad det var i 2022.
Koncernen forventer et driftsresultat på højest 76 milliarder kroner i 2023. Sidste år landede det til sammenligning på 255 milliarder kroner.
Jakob Ussing understreger, at det stadig er et meget pænt overskud, Mærsk har kurs mod i 2023.
- Men det er langt fra den her fuldstændigt vilde rekord fra 2022, som jeg godt tør sige, at der kommer til at gå rigtig, rigtig mange år, før Mærsk eller noget andet dansk selskab kommer i nærheden af.