Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank har de mest tilfredse kunder

Danske Bank har til gengæld de mest utilfredse.

Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank har de landets mest tilfredse kunder. Det viser et nyt brancheindex, som rådgivningsfirmaet Loyalty Group har lavet. (© DR Update)

Bankkunderne er blevet mere tilfredse med deres banker det seneste år.

Det viser et nyt brancheindex, som rådgivningsfirmaet Loyalty Group har lavet blandt små 4000 kunder i Danmarks otte største banker.

Faktisk er tilfredsheden i gennemsnit steget fra index 52 sidste år til index 55 i år, altså en stigning på tre procent, og de mest tilfredse kunder finder man i Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank.

De mest utilfredse er kunder i Danske Bank

Senior rådgiver i Loyalty Group, Mikkel Korntved, forklarer topscorernes kundetilfredshed med at bankerne ikke forsøger at være noget, som de ikke kan leve op til.

- De gode sørger for, at stille forventninger, som de rent faktisk kan leve op til. For eksempel Lån & Spar Bank. De har et budskab om, at de gerne vil være personlige - og det er også det, deres kunder oplever, siger han til DR Nyheder.

Nederst på tilfredsheds-indexet ligger Danske Banks kunder. De er blevet mindre tilfredse med deres bank det forgangne år. Og det er chefen for danske banks privatkunder Thomas Mitchell ked af at høre.

Udvidede åbningstider

- Set i bakspejlet må vi nok konstatere, at det forgangne år har bragt os lidt i miskredit. Vi havde for eksempel en reklamekampagne, New Standards, som skød lidt forbi skiven. Efterfølgende har vi også haft en lancering af et kundeprogram, som egentlig er rigtig godt - men vi har ikke formået at få det her beskrevet på en ordentlig måde, siger han til DR Nyheder.

For at imødekomme utilfredsheden laver Danske Bank nu en langsommere sammenlægning af filialer end planlagt. Desuden vil bankens åbningstider blive udvidet, og flere ekspeditionskasser vil blive sat ind i filialerne.

Brancheindexet er gennemført i september 2013 ved hjælp af et webbaseret spørgeskema, hvor 3900 bankkunder har deltaget. De har vurderet deres bank på centrale områder som service, produkter og markedsføring.

Facebook
Twitter