Arbejdstøjet sender signaler

Det er ikke nok at arbejdstøjet er praktisk, slidstærkt og behageligt. Det må også godt udstråle de værdier, man lægger i sit job.

Overalls er stadig populært arbejdstøj (Foto: Thomas Nørgaard)

Fra først og fremmest at være slidstærkt tøj, der gerne må blive beskidt, er arbejdstøj blevet

beklædningsgenstande
, som i høj grad designes på linje med fritidstøj. Udover at kunne holde, skal tøjet nu også udstråle, hvilke værdier arbejderen lægger i sit job.

Den udvikling opleves på første hånd i virksomheden Jysk Erhvervsbeklædning, der leverer arbejdstøj til stort set alle

brancher
, og selv om kravene selvfølgelig varierer alt efter, om tøjet skal bæres af en lastbilchauffør, en bager eller en tømrersvend, så oplever direktøren nogle helt klare fællestræk i de krav, der stilles. Både fra de enkelte ansatte og fra de virksomheder, de arbejder for.

- I begyndelsen handlede det primært om slidstyrken, men nu er det faktisk ret avanceret. Hvor man både eksperimenterer med metervaren, med farvesammensætning, og med udformningen af forskellige lommer, siger Viggo Krath Christensen fra Jysk Erhvervsbeklædning til Erhvervsbladet.

Sejt at være håndværker

Blandt andet mener han, at det er blevet mere prestigefyldt at være rigtig håndværker, og den

prestige
skal tøjet udstråle.

- Selv om funktionaliteten stadig er central, vil nutidens håndværkere også gerne se godt ud. Det handler meget om, at sende et signal om, at man er professionel, siger Viggo Krath Christensen.

Han fremhæver, at

tendensen
til at gå efter moderne farver og snit er tydeligst blandt de unge, der er på vej ind i
branchen
. For alle gælder det dog, at brugerens komfort er kommet i højsædet.

- Pasformen er kommet til at betyde rigtigt meget, og det er nok kommet for at blive. Tag for eksempel sikkerhedssko, der før var store stive kasser med stål i bunden. Nu er der næsten ingen forskel på komforten i arbejdssko og fritidssko, siger han.

Facebook
Twitter