Arla, Schulstad og Kellogg's ser ingen kundeflugt trods dyster sparemelding

Selvom priserne stiger, så siger flere store producenter, at kunderne ikke har vendt dem ryggen.

Mens der under coronapandemien var fuldt tryk på supermarkedernes evne til at tjene penge på dyrere madprodukter, så har de seneste måneder budt på voldsomme prisstigninger, der har fået supermarkederne til at dreje blikket mere mod discount. (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

Kendte mærker samler støv på butikshylderne, mens kunderne i højere grad går efter supermarkedernes egne produkter.

Det mener detailgiganten Salling Group, der sammen med virksomhederne Rema1000 og Dagrofa oplever en kundeflugt væk fra de kendte mærkevarer.

Tip os:

  • Kender du til priser, der er steget, uden at der findes en god forklaring? Skriv til ahec@dr.dk

Men det er ikke en tendens, man har mærket hos morgenmadsgiganten Kellogg's. Det skriver virksomheden i en mail til DR Nyheder.

- Hos Kellogg’s oplever vi ikke et fald i efterspørgslen på vores produkter, lyder det i svaret.

Producenter: Vi oplever ikke kundeflugt

Heller ikke hos brødproducenten Schulstad ser man sorte skyer hænge over de produkter, der sælges som Schulstads egne produkter.

- På brød kan vi lige nu ikke se den tendens, skriver kommunikationsmedarbejder Stine Claussen i mail.

Samme melding lyder fra direktør Svend Schou Borch fra Atria, der blandt andet producerer pålæg under mærket 3-stjernet.

- Indtil videre har vi ikke oplevet det, men vi har en bekymring for, at det vil ske, siger han.

Hos Mejerigiganten Arla følger man nøje med i udviklingen af salget, men heller ikke her ser man lige nu masseflugt fra de produkter, Arla sælger under eget navn.

- Nej. Det er ikke det generelle billede set hen over hele porteføljen af Arla-brands, skriver kommunikationsmedarbejder Carina Østergaard i en mail.

Branche: Vi presser ikke priserne unødigt

I dag har mange kendte producenter af fødevarer både deres egne mærkevarer, samtidig med at de leverer produkter, som supermarkederne sætter et andet og nogle gange også deres eget navn på.

Hos Salling Group, der ejer Bilka, Netto og Føtex, er det blandt andet serierne Budget, ØGO og Sallings eget navn, der præger etiketterne.

Men mens der under coronapandemien var fuldt tryk på supermarkedernes evne til at tjene penge på dyrere madprodukter, så har de seneste måneder budt på voldsomme prisstigninger, der har fået supermarkederne til at dreje blikket mere mod discount.

Og spørger man mærkevareleverandørernes interesseorganisationen MLDK, så kommer meldingen om kundeflugt væk fra mærkevarerne på et tidspunkt, hvor kampen mellem leverandører og supermarkeder spidser til.

Ifølge MLDK-direktør Niels Jensen handler det om, at supermarkederne offentligt vil presse på, så det er leverandørerne og ikke detailkæderne, der ender med regningen for de stigende priser og omkostninger.

- Det er et udtryk for, at det er hårde tider derude. Konkurrencen er bare blevet hårdere.

- Alle er presset på indtjeningen, fordi omkostningerne er steget. Og så forsøger supermarkederne at presse nedad, fordi de kan, siger Niels Jensen.

Ifølge ham er fremtidige prisstigninger uundgåelig, fordi priserne på råvarer er ”steget massivt”.

- Vi er oppe mod massive prisstigninger, som mine medlemmer bare skal have igennem, fordi de ellers risikerer ikke at kunne overleve, siger Niels Jensen.

Hvad siger du til dem, der frygter, at priserne i øjeblikket bliver presset unødigt, fordi I har en god undskyldning til at gøre det?

- Der er ikke nogen, der sidder i grådighed og forsøger at få ekstraordinære prisstigninger. De forsøger at få så stor en andel af deres omkostningsstigninger dækket, men de er altid bagud, siger direktør for MLDK Niels Jensen.

Hvis du er interesseret i at følge de aktuelle forbrugerpriser, kan du blive opdateret ved at klikke på overblikket herunder: