Ashley fik upassende beskeder fra sin Mærsk-kaptajn. Nu forsøger hun at råbe koncernen op

Mærsk erkender, at koncernens hidtidige håndtering af krænkelsessager ikke har været god nok.

(Foto: DR Nyheder)

Det blev ubehageligt, allerede inden 31-årige Ashley Codrington mønstrede et af Mærsks fragtskibe.

Det var i begyndelsen af 2021, og hun var fløjet fra sit hjem på Long Island, USA til Oman for at tilbringe 14 dage i coronaisolation, inden hun og resten af besætningen stævnede ud.

Efter få dage i isolation blev de beskeder, Ashley Codrington modtog fra besætningens kaptajn, meget personlige.

- Det var den slags beskeder, hvor jeg måtte svare: Jeg dater ikke gifte mænd. Og: Det må du klare med din hustru, fortæller Ashley Codrington til DR Nyheder, som hun har givet indsigt i hele sin korrespondance med Mærsk-kaptajnen.

- Fordi beskederne kom fra kaptajnen, var jeg nødt til ikke at være alt for hård i mine afvisninger. Han har magt og indflydelse til enten at gøre ens ophold til en god oplevelse eller det modsatte: Han kan skære alle dine overarbejdstimer fra og bestemme, hvor meget du tjener. Det er også ham, der udfører kontroller, og det er ham, der kan slå ned på rygter – eller starte dem, tilføjer Ashley Codrington, der arbejdede som skibskok for den danske rederikoncern.

Ashley Codrington står desuden frem og fortæller sin historie i skyggen af, at Mærsk i starten af året fyrede fem ansatte i forbindelse med anklager om voldtægt af en 19-årig kvindelig kadet.

Badebilleder

Da første del af isolationen i Oman var overstået, og besætningen kunne mødes på hotellet, kom kaptajnen med klare opfordringer til Ashley Codrington om at skifte til badetøj og komme med i poolen.

Hun afviste høfligt, trak sig fra sociale sammenhænge og håbede, at de lumre undertoner forsvandt, når besætningen kom på vandet.

Hun tog fejl.

31-årige Ashley Codrington arbejder ikke længere til søs. Hun føler sig ikke tryg ombord, fortæller hun. (Foto: DR Nyheder)

Ashley Codrington har arbejdet på havet, siden hun var 22 år. Det var de lukrative lønninger, der lokkede, og hun har aldrig haft problemer med at begå sig i mandsdominerede miljøer.

- Jeg var måske naiv og tænkte ikke, at det kunne blive et problem, siger hun og tilføjer:

- Selvom min far faktisk advarede mig: Mod gamle pirater, der forgriber sig på unge piger og sådan nogle historier. Jeg verfede ham af og sagde, at i dette årtusinde er der regler mod den slags og ordnede forhold.

Når nye besætninger mønstrer et af Mærsks fartøjer, bliver skibets regler gennemgået. Som en del af den procedure oplyser skibets kaptajn om, hvad man kan gøre i tilfælde af sexchikane, og alle skal underskrive og erklære sig enig i en kontrakt om god opførsel ombord.

- Derfor troede jeg også, at kaptajnen ville ændre adfærd ombord. Det var jo ham selv, der forklarede reglerne, siger Ashley Codrington.

En aften efter sin vagt benyttede hun skibets fitness og fik kortvarigt selskab af kaptajnen. Efterfølgende modtog hun en besked fra ham, hvor han bad hende om at tage et billede af sig selv, når hun kom ud af badet efter sin workout.

De upassende beskeder fortsatte i en sådan grad, at Ashley Codrington til sidst satte foden ned.

- Jeg skrev meget direkte til min kaptajn, at jeg syntes, relationen mellem os var blevet uprofessionel, og jeg bad om, at vi lagde alt venskabeligt på hylden og holdt os til forholdet mellem ham som kaptajn og mig som kok, fortæller hun.

Det resulterede ifølge Ashley Codrington i, at der dagen efter startede rygter om, at hun havde været i seng med kaptajnen.

- Det blev dråben for mig, og jeg tog fat i Mærsks ledelse på land. Jeg var meget nervøs og bange for, hvad det vil betyde for den karriere, jeg har arbejdet hårdt for at opnå, fortæller hun.

- Jeg startede med at arbejde som tjener på et norsk cruise skib og senere i køkkenet på samme skib. Der var der nogle, der fortalte mig om shippingindustrien, jeg lærte om pengene i den branche og løb i den retning. Det er en super lukrativ branche at arbejde i, fortæller Ashley Codrington. (Foto: DR Nyheder)

Lowest level

Ashley Codrington beskrev hele forløbet og sendte dokumentation i en mail til Mærsks Designated Person Ashore: En særligt udpeget, som netop skal hjælpe medarbejdere, der føler sig i problemer på havet.

Dagen efter modtog hun svar og en opfordring til, at hun selv tog en snak med kaptajnen om hans opførsel.

- Jeg følte mig simpelthen ikke taget alvorligt, siger Ashley Codrington og tilføjer:

- Jeg havde jo allerede forsøgt at bede kaptajnen om, at vi udelukkende havde et professionelt forhold. Det kunne ledelsen jo også se ud fra vores korrespondance. Det var klart min opfattelse, at de forsøgte at beskytte kaptajnen.

Efterfølgende har Mærsk givet Ashley Codrington medhold i hendes klage og oplyser, at de har givet kaptajnen en passende disciplinær straf, og at han ikke længere arbejder for koncernen.

Overfor DR Nyheder erkender desuden Mærsk, at koncernen har et problem med krænkende og grænseoverskridende adfærd blandt de ansatte til søs.

- Vi har klart erkendt, at den måde, vi håndterede sager på tidligere, er utilstrækkelig. Nu har vi fokus på, hvordan vi skaber de bedste og mest trygge rammer for alle vores ansatte, siger Palle Laursen, der er chef for samtlige af Mærsks skibe.

Af konkrete tiltag nævner han, at rederiet er ved at interviewe alle kvindelige søfarende, at der bliver gennemført kurser for at bekæmpe krænkende adfærd for alle medarbejdere og ledere, og at der er blevet nyansat dedikerede medarbejdere til at gennemføre en "kulturtransformation", ligesom søfolkene nu kan ringe 24 timer i døgnet til et hold, der straks skal tage hånd om et problem.

Chikanesager har lav prestige, og der er ikke stor sandsynlighed for, at den amerikanske kystvagt til tage Ashley Codringtons sag op, vurderer hendes advokat.

Paranoia

Ashley Codrington er stadig skuffet over Mærsks håndtering af hendes sag, og hun har derfor sendt en klage til det amerikanske Ligebehandlingsnævn.

Derudover har hun anmeldt sagen til den amerikanske kystvagt, og hun har kontaktet advokat Ryan Melogy, der selv har en fortid i shippingbranchen, og som de seneste syv år har hjulpet kvinder, der har været udsat for sexchikane i forbindelse med deres arbejde på havet.

Ifølge Ryan Melogy ender de fleste klager om sexchikane med relativt små økonomiske forlig mellem rederiet og den krænkede part. Ashley Codringtons ønske er imidlertid at få prøvet sig sag - i al offentlighed - ved en domstol i enten New York eller Virginia.

- Jeg ønsker ikke penge; det giver hverken mig eller nogen andre mere tryghed. Jeg ønsker, at Mærsk indfører hårde og tydelige konsekvenser, siger Ashley Codrington og tilføjer

- Der er kvinder før mig, som har oplevet det her. Nu skete det for mig, og jeg håber virkelig, at det gør en forskel, at jeg står frem.

Ashley Codrington arbejder ikke længere til søs, men er i stedet ved at åbne en café på Long Island, der skal servere plantebaserede retter.

- Jeg tror, jeg er blevet for paranoid til at kunne arbejde i en kabys i den branche igen, siger hun og tilføjer, at hun endnu ikke har fortalt sin far om episoderne. Hun hader, at han skal ende med at få ret.

DR Nyheder har forsøgt at få den anklagede kaptajn til at stille op til interview, men han er ikke vendt tilbage på redaktionens henvendelser.