Astrofysikere har skabt millionforretning på at lave personlige plakater

Andreas og Nikolaj blev betragtet som småtossede på deres studie. I dag griner de hele vejen til banken.

Da Andreas Helbo Beck og Nikolaj Lykke Viborg begyndte på Institut for Fysik og Astronomi i Aarhus, kom der hurtigt tegn i sol, måne og stjerner på, at de ikke skulle være astrofysikere resten af deres liv.

De fuldførte dog begge uddannelsen og er glade for, at de i dag er kandidater i astrofysik. Men allerede i studietiden, vidste de godt, at ingen af dem var havnet det rigtige sted.

- Vi brugte mindstedelen af vores tid på selve studiet. Vi var gode til at finde den hurtige løsning på problemet og komme mest effektiv om ved det. Og vi var ikke så gode til at komme forberedte til forelæsninger, fortæller Nikolaj.

Brugte tid på rockmusik og triatlon

På astrofysik-studiet er forløbet skruet sådan sammen, at man har syv ugers kursus og så eksamen. Og så igen syv ugers kursus og igen eksamen.

- På de syv uger brugte vi fem dage på at lære pensum, og så lavede vi alt muligt andet de andre uger. Og så gik vi til eksamen, siger Nikolaj.

De to gutter fandt hurtigt ud af, at de svingede godt sammen og havde samme tilgang og indstilling til studiet, men interesserne var ret forskellige.

Nikolaj spillede rockmusik og brugte meget tid på det, mens Andreas dyrkede triatlon på højt plan. Men efter fire et halvt år fik de for alvor noget at gå op i sammen.

- Vi vidste godt, at vi ikke havde lyst til at forske i stjerner resten af livet. Vi ville gerne skabe noget selv og se, hvad det kunne vokse til. Vi havde lyst til at lave vores egen lille kravlegård, hvor vi kunne lære at drive en virksomhed, forklarer Nikolaj Lykke Viborg.

Satte 6.000 kr på spil

De to gutter havde et par ideer om blandt andet en app, så man hurtigt og nemt kan finde barer med billige drinks og en cykellås med gps, men de strandede på det økonomiske.

- Vi havde ingen startkapital, så vi tænkte, "hvordan kan vi starte uden alt for stor økonomisk risiko", så vi kunne fejle uden at have alt for mange penge ude at hænge. Vi havde jo ingen som helst erfaring med iværksætteri.

Så fik de den gode og billige idé.

- Vi havde under studiet brugt meget krudt på at drille hinanden med vores forskellige ophav. Jeg har hørt meget for min underspillede, vestjyske mentalitet, og jeg drillede Andreas med hans aarhusianske dialekt. Så vi fik den idé at lave vores egen lille forretning med personlige plakater med danske dialekter, og vi kastede 3.000 kroner i det hver til plakater og plakatrør.

Som firmanavnet antyder var det i begyndelsen kun dialektplakater, Andreas og Nikolaj producerede. Men der er en naturlig begrænsning på dialekter i et lille land som danmark. Heldigvis fik de ved et tilfælde øjnene op for faggrupper og interessefællesskaber, da de lavede en ejendomsmæglerplakat for sjov. Og så var de kun et stenkast fra den gode udsigt - til mere succes. (Foto: Per Arnesen © (c) DR)

Lavede virksomhed sideløbende med speciale

Andreas' og Nikolajs forretning blev skudt i gang, mens de lavede deres speciale. Lageret var deres halvmugne specialekontor i kælderen på universitetet, og mens deres medstuderende havde travlt med specialet, var de to gutter et helt andet sted.

- Vi var nødt til at lave en stram tidsplan, hvor vi aftalte, hvornår vi skulle skrive speciale, og hvornår vi måtte arbejde på plakaterne og firmaet, som vi kaldte Dialægt. Det var klart Dialægt, der var det sjoveste, specialet fik ikke én helt op at ringe, småsmiler Nikolaj på sin helt egen underspillede vestjyske måde.

- De andre på studiet grinede lidt af os, og der var da også dem, der mente, at vi var lidt småtossede. Vi fik jo leveret plakatrør til vores lille kælderlokale på universitetet, så det var helt forståeligt, for vi var lidt anderledes end den gængse studerende på astrofysik.

Men lynhurtigt - næsten med lysets hastighed - var det Andreas og Nikolaj, der kunne grine.

Nikolaj og Andreas har fået så meget selvtillid, at de havde taget en personlig plakat med til den højst brølende løve i 'Løvens hule':

Voksede sig meget stort meget hurtigt

Efter 36 dage var de breakeven. Det vil sige, at de havde tjent de to gange 6.000 ind, som de havde investeret i begyndelsen. Og efter et godt julesalg i 2015 var der penge nok på kistebunden til, at de i begyndelsen af '16 begge kunne gå fuld tid efter at have gjort deres uddannelse færdig.

- Vi bruger faktisk vores uddannelse hver dag. Selvfølgelig ikke sådan noget med stjerner og galakser, men mere værktøjerne. Det med at sætte sig ind i svært stof hurtigt og så finde en løsning på tingene. Det kan man sige, er noget, vi har fået med fra studiet, siger Nikolaj.

Siden det gode julesalg i 2015 er det kun gået fremad for de to Dialægt-drenge. De har solgt 65.000 plakater, hvilket svarer til en omsætning på 8,5 millioner. Og selvom det ikke er penge, de har på deres egne konti, så er de med på, at de er blevet millionærer. Om ikke ved et tilfælde så i hvert fald helt uventet.

- Dialægt var tænkt som et sted, hvor vi skulle lave en masse begynderfejl, og så skulle det give startkapital til næste idé, men det voksede sig stort meget hurtigere, end vi havde regnet med.

  • Dialægt-plakaterne spiller på god dansk humor. Så oversættelsen af mors "Den er nok til vask" til "Jeg orker ikke at lede efter den nu" får formenligt de fleste til at trække på smilebåndet. (Foto: DR Framegrab)
  • Og fars udsagn "Nej, jeg sover ikke, jeg ser tv" og i virkeligheden snorksover, er nok noget, mange kan nikke genkendende til med et smil. (Foto: DR Framegrab)
  • Der er også masser af selvironi i plakaterne. Og alle der kender en triatlet har nok hørt om "carboloading" og samtidig set triatleten guffe alverdens søde sager i sig. (Foto: DR Framegrab)
1 / 3

Personlige plakater spiller på følelserne

Nikolaj Lykke Viborg er ikke i tvivl om, hvorfor danskerne er vilde med at købe plakater og kort med sjove dialekter, interesser og faggrupper.

- Det handler om de følelser, som indholdet vækker i folk. Det kan for eksempel være minder og stolthed. Det er derfor, personligheden er så vigtig i vores plakater, siger Nikolaj om makkerparrets succes.

Og selvom de to unge mænd netop selv har været med i DR1-programmet 'Løvens hule' for at få sparring til at nå endnu længere ud med deres succes-virksomhed, så har de to astrofysikere et godt råd til andre håbefulde iværksættere:

- Baggrunden er ingen hindring. Det handler om at finde de kompetencer, man har med og overføre til sin virksomhed.

Facebook
Twitter