Avis: Dansk motions-app tæt på salg til udlandet

Den dansk-udviklede succes-app Endomondo står over for et salg til en stor international virksomhed, skriver Børsen.

Endomondo er på vej til udlandet, hvis man skal tro Børsen i dag. (© Endomondo)

Danske Endomondo er tilsyneladende tæt på at blive solgt til en stor international virksomhed.

I hvert fald skriver Børsen (betalingssite) i dag onsdag, at salget af den danske motions-app stort set er faldet på plads. Køberen er ifølge avisen en "international gigant".

24 millioner brugere

Endomondo blev grundlagt i 2007 og er siden da vokset støt. I 2012 havde app'en 10 millioner brugere, men i dag træner 24 millioner brugere med.

Med Endomondo kan brugerne registrere den motion, de dyrker, hvad enten det er løb, cykling, baseball eller noget helt andet - og det er der altså mange der gerne vil. Resultarerne - hvor langt eller hurtigt man går, ror eller cykler - kan man så bruge til at konkurrere med sig selv, eller de venner og bekendte der også er på Endomondo. App'en tilbyder også blandt andet træningsprogrammer og løberuter i nærheden.

Handlen er stort set på plads

Den danske app er langt fra den eneste af slagsen, men blandt de større er Endomondo den eneste selvstændige.

Ifølge Børsen vurderes salgsprocessen at have været i gang siden foråret. Adskillige store internationale spillere har set på selskabet med interesse, og handlen er stort set på plads, lyder det.

Unge iværksættere står bag

Bag Endomondo står bl.a. venturefonden Seed Capital, men virksomheden blev oprindeligt stiftet af Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Nordenhoff.

33-årige Mette Lykke er i dag direktør i firmaet. DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra hende angående det mulige salg, men det har ikke været muligt.

Massiv konkurrence

Endomondo har fra sin spæde begyndelse satset på at levere apps til et væld af forskellige mobilplatforme - og strategien har givet pote, for Endomondo har i en årrække været en af de førende tjenester på sit felt.

De senere år har Endomondo dog mødt stadigt stigende konkurrence fra apps som Strava, RunKeeper og et væld af andre tilkommere, herunder giganter som Nike og Garmin, der også udvikler sports-apps med en snert af socialt medie over sig.

De sidste par år har der været ganske omfattende vækst i mængden af elektronikprodukter i den såkaldte 'wearables'-kategori, hvor fitness-armbånd som Fitbit og Jawbone, og senest også smarture fra selskaber som Samsung, Sony, LG og snart også Apple, leveres med teknologi til tracking af sportsaktiviteter med tilhørende bagvedliggende webtjeneste.

Endomondo var oprindelig en gratistjeneste, men har de sidste par år forsøgt sig med en betalt premium-udgave, hvor man blandt andet fik adgang til mere data om sine sportsaktiviteter, træningsplaner og meget andet.

Facebook
Twitter