Bedre batterier redder el-bilen

El-bilen er et af de bedste bud på en afløser for benzin- og diesel-bilerne. Det skyldes ikke mindst, at batterierne er blevet meget bedre og mindre.

Her er et eksempel på, hvordan en el-bil ser ud. (Foto: DR FYN)

For fem år siden var der meget få mennesker, der troede på, at elbilen kunne blive fremtidens bil. De elbiler, der kom frem i 1990'erne var tunge, sløve og upraktiske - de kunne slet ikke konkurrere med den almindelige benzinbil.

De store energislugere
  • Bilen er en af verdens største energiforbrugere - og derfor en vigtig brik, hvis vi skal mindske vores samlede forbrug af energi. Læs mere om biler og energi på dr.dk/penges tema her.

Men elbilen er igen ved at få sine tilhængere, og i dag er den nok det bedste bud på en afløser for de nuværende biler. Det skyldes ikke mindst, at batterierne er blevet meget bedre, end de var for 10 år siden - og det åbner døren for tredje generation af el-biler.

90 kilometer på en opladning

Ellerten var en del af første generation, mens anden generation typisk lignede almindelige biler, men var læsset med flere hundrede kilo batterier og en el-motor.

Det er formentlig forklaringen på, at anden generation af el-biler aldrig blev den store succes. De var længe om at lade op, og kørte ikke særligt langt - typisk omkring 90 kilometer på en opladning. Tophastigheden var heller ikke noget at prale af.

El-bilen tæt på at dø

Da Nikkel-Cadmium batterierne senere kom på EU's sorte liste på grund af miljøfaren, var der mange, der mente, at elbilen definitivt var død.

Men så skete der noget. Vi fik bærbare computere og mobiltelefoner og med dem kom lithium-ion batterierne. Og nu venter en tredje generation af elbiler.

- Vi kan se, at det er på vej. Der er nogle bilproducenter, der skal tage nogle initiativer, og der kommer nogle større internationale projekter, siger Esben Larsen, lektor på Center for Elteknologi ved Danmarks Tekniske Universitet.

80 procent af energien bliver udnyttet

Når vi ser på det fra miljøvinkel, så er der nogle klare fordele ved elbiler.

En el-bil udnytter energien langt bedre end andre biler. Op mod 80 procent af energien bliver brugt til at holde hjulene igang. Tilsvarende udnytter en benzinbil kun 20-25 procent af energien. Resten forsvinder som varme.

Hvis det skal gavne klimaet, så skal strømmen til elbilerne selvfølgelig komme fra vindmøller eller andre vedvarende energikilder. Og det kan sagtens lade sig gøre.

500 havvindmøller til at holde Danmarks biler kørende

Hvis vi skifter alle biler ud med elbiler herhjemme, skal der kun 500 store, moderne havvindmøller til at dække hele Danmarks forbrug, viser beregninger, der har været offentliggjort i bladet El & Energi.

Det er noget der vil batte i CO2-regnskabet. Det vil hjælpe på luften i byerne - og det vil fjerne støjen.

Med lithium-ion batterierne vil det gå hurtigere at oplade bilen, men det vil næppe gå hurtigere end en time. Accelrationen vil være i top, og en elbil vil sagtens kunne køre fra en almindelig bil.

2-300 kilomter på en opladning

Den vil bare ikke kunne køre så langt - formentlig 2-300 kilometer inden den skal lades op igen.

- Det er et spørgsmål om at få tilstrækkeligt batterikapacitet i vores biler, og det er et kompromis. Jo flere batterier vi putter i bilen, jo tungere bliver den og jo dårligere økonomi kommer der i den. Så der skal vi finde en afvejning af, hvor langt vi vil køre på en opladning, siger lektor på DTU Esben Larsen.

Hybrid-biler som mellemstation

Og når vi nu analyserer vores kørselsbehov, så kan vi også kigge en gang på bankkontoen. For elbiler er dyre - også selvom de er fritaget for alle afgifter.

- En el-bil er dyr - for lige nu produceres den i hånden. Så selv om den er fritaget for afgifter, så kommer prisen langt op. Men det er igen et spørgsmål om volumen. Der bliver produceret i millionvis af almindelige biler og nogle få hundrede el-biler - hvis det var omvendt, ville vi også have nogle helt andre priser på el-biler, siger lektor Esben Larsen.

Han og andre eksperter peger på, at hybrid-bilen vil være en mellemstation, inden
el-bilerne kan tage over. Hybrid-bilerne kører halvt på el og halvt på benzin.