Benzinpriserne på laveste niveau siden krigens start: 'En glædelig nyhed for bilejerne'

Der er flere grunde til, at vi ser et fald i benzinpriserne, siger ekspert.

I øjeblikket ligger prisen på benzin under 14 kroner. Det har den ikke gjort i flere måneder. (Foto: © (C) DR Nyheder)

Det seneste år er stort set alt steget i pris, og det har også været tilfældet med benzinpriserne.

Men nu er prisen på retræte og på niveau med det, vi havde i starten af året.

Benzinpriserne har ellers været helt oppe at snuse til 19 kroner i nogle standere, men nu ligger prisen på under 14 kroner per liter.

- Nu er der en glædelig nyhed for bilejerne. Benzinprisen og olieprisen er faldet til det laveste niveau, siden krigen startede, siger Jens Nærvig Pedersen, der er chef- og råvareanalytiker i Danske Bank.

I oktober måned landede inflationen i Danmark på 10,1 procent. Og noget af det, der har drevet inflationen i løbet af året, er for eksempel de høje priser på benzin.

Selvom den høje pris har været aftagende siden juni, er den stadig steget med 18,8 procent i oktober sammenlignet med samme måned året før.

Prisen stak for alvor af, da Rusland invaderede Ukraine i februar, blandt andet fordi EU-landene blev enige om at forbyde mere end to tredjedele af importen af olie fra Rusland, hvilket markedet har reageret på.

Nu er prisen igen tilbage til det, vi kendte inden krigen. Og det er der flere grunde til.

Olieefterspørgsel dikterer

Prisen på olie dikterer i høj grad prisen på benzin. (Foto: © RICHARD CARSON, Ritzau Scanpix)

Som så meget andet steg prisen på olie markant, da krigen i Ukraine brød ud.

Og der skal olie til, hvis der skal produceres benzin. Derfor har prisen på olie stor betydning for prisen på benzin.

Under krigen var efterspørgslen efter olie høj, men nu er den bekymring vendt.

- Siden krigen brød ud, har oliemarkedet været bekymret for, om der var olie nok til at mætte efterspørgslen, så alle kunne få benzin og diesel på deres biler, siger Jens Nærvig Pedersen.

- Olieeksportørerne er nu blevet bekymret for, hvordan det skal gå med efterspørgslen næste år, fordi der er stigende bekymring for, at den globale økonomi kan blive ramt af en recession. Når der er recession, så falder olieforbruget, og så falder priserne.

Kina og hårde nedlukninger

Kina har været meget restriktive i deres kamp mod corona. (Foto: © JADE GAO, Ritzau Scanpix)

Og Kina er store forbrugere af olie, derfor har deres ageren betydning for prisen på olie.

- Der har været rygter om, at Kina vil begynde at lempe på deres nedlukningspolitik. Det vil blandt andet betyde et større transportbehov i Kina og dermed højere efterspørgsel efter brændstof, som i sidste ende vil betyde højere benzinpriser, siger Jens Nærvig Pedersen.

Omvendt bliver det, hvis Kina fastholder deres politik.

- Hvis Kina forbliver nedlukket, så vil deres efterspørgsel være svag og dæmpe brændstofpriserne, siger Jens Nærvig Pedersen.

Diesel på niveau med benzin

Frem til invasionen af Ukraine var Rusland verdens største eksportør af olie. (Foto: © VASILY FEDOSENKO, Ritzau Scanpix)

Under mere normale omstændigheder plejer prisen på diesel at være lavere end prisen på benzin.

Men i øjeblikket ligger prisen på nogenlunde samme niveau som benzin, da efterspørgslen på diesel er steget, fordi priserne på gas har været høje.

- Det påvirker dieselprisen, for hvis gasprisen ligger højt, så kan det bedre betale sig at brænde diesel af i stedet for gas, siger Jens Nærvig Pedersen.

Og så ligger forklaringen også i, at vi ikke længere får diesel fra Rusland.

- Den her usædvanlige dyre diesel er en situation, som godt kan vare ved noget tid endnu. Så længe der er usikkerhed om gasprisen, og så længe der er usikkerhed omkring, hvor vi skal få diesel fra, når vi ikke køber diesel fra Rusland længere, vil det være med til at fastholde den høje pris.

Skal man slå til nu?

Prisen på benzin og diesel tilbage i juni. (Foto: © Bo Amstrup / Ritzau Scanpix, Ritzau Scanpix)

Fordi priserne har været helt oppe at runde de 19 kroner og nu ligger på under 14 kroner, kan man måske blive fristet til at tanke løs.

Det kan da også være en idé, for priserne kan vende igen.

- Man skal nok berede sig på, at olieprisen og benzinpriserne kommer til at ligge omkring det her leje det næste stykke tid. Lige nu er der medvind fra forbrugerne, men der venter altså også en olieembargo mod Rusland, der træder i kraft, siger Jens Nærvig Pedersen.

Den omtalte olieembargo blev vedtaget tilbage i maj, men træder først fuldt i kraft til februar 2023.

Og afhængigt af, hvordan markedet reagerer til den tid, kan det få prisen til at stige.

- Det er altså ikke sikkert, det varer ved, så man skal nok forberede sig på, at priserne kommer til at ligge omkring det her leje, men de kan også godt stige igen, siger Jens Nærvig Pedersen.