Bilen er klogere end du tror: Kom med på testkørsel

Moderne biler er rullende data-indsamlere. Se DR's økonomikorrespondent blive klogere på en spritny BMW.

DR's økonomikorrespondent Casper Schrøder erkender, at han ikke ved meget om BMW's nye X2-model til knap en halv million kroner.

Til gengæld ved bilen efter en kort køretur meget om ham. For den er spækket med sensorer og såkaldte data-loggere. Og som noget nyt inden for de senere år, så er den også koblet på internettet.

Det fortæller testkører for bilbladet FDM Motor Karsten Meyland Lemche, der har taget Casper Schrøder med på en prøvekørsel på vejene i Rudersdal Kommune.

- Bilen ved, hvor du er henne, og hvor hurtigt du kører. Og hvis du giver den tilladelse, så har den også styr på din kalender og adgang til alle dine data. Lidt ligesom du kender det fra din mobiltelefon, hvor din Google-konto måske har styr på, hvad du laver her og nu, siger han.

Bilindustrien er lige nu i søgelyset hos EU-Kommissionen, der vurderer, at stort set alle nye biler vil være på internettet i 2022.

Derfor skal der lægges rammer for bilproducenternes håndtering af den voksende datamængde, som elektronikken i bilerne registrerer.

Bekymring hos bilisternes interesseorganisation

Med den voksende datamængde, som bilfabrikkerne har adgang til, stiger bekymringen for, at de misbruger de mange oplysninger om kunderne til at sikre sig en konkurrencefordel.

- Man kan godt blive bekymret for, om producenten overvåger én og nægter at yde kulance eller garanti, fordi man har kørt bilen dårligt. Men man kan også vende det om sige, at de her data er med til at rette de fejl, som måske findes på mange biler, siger Karsten Meyland Lemche.

Torben Kudsk, afdelingschef i motorejernes interesseorganisation FDM, mener, at der er risiko for, at forbrugerne bliver tabere i et "dataspil", hvor bilproducenterne har adgang til oplysninger om bilisterne, der kan gøre værkstedsregningen eller forsikringen dyrere.

- Data er fremtidens olie. Og som bilister kigger vi ind i en fremtid, hvor det er bilproducenterne, der vil styre markedet for data og gøre det meget dyrere at være bilejere, siger han.

Facebook
Twitter