Bilka-kunder om tilbudsfifleri: Det er for frækt

En grill hos Bilka er nedsat med over 50 procent. Prishistorikken fortæller noget andet.

Det kan være svært at afslå butikkernes gule tilbudsskilte, når de lokker med vilde slagtilbud og unikke muligheder for at spare penge.

Men måske skal man tænke sig om en ekstra gang, inden man næste gang slår til.

En ny opgørelse fra prissammenligningstjenesten Pricerunner viser nemlig, at du kunne købe halvdelen af januarudsalgets tilbudsvarer til den samme eller en lavere pris, inden udsalget startede.

En af de butikker, der indgår i Pricerunners analyse, er varehuskæden Bilka.

DR Nyheder har derfor kigget nærmere på nogle af de varer, der går igen i Bilkas tilbudsaviser de seneste 18 uger.

For eksempel skilter Bilka med, at der er tusinder af kroner at spare på en Char-Broil Professional 4400 gasgrill.

Grillens normalpris er - ifølge Bilkas ejere Salling Group - 7499 kroner. Men en gennemlæsning af Bilkas tilbudsaviser viser, at grillen i realiteten har kostet under 4000 kroner i 11 af de 18 uger. Og det har været inklusiv diverse ekstraudstyr.

Salling Group bekræfter

Salling Group bekræfter, at gasgrillen har kunnet købes til under 4000 kroner i 11 af de 18 uger, hvor normalprisen ellers skulle være 7499 kroner.

Alligevel mener kommunikationsdirektør Mads Grand ikke, det er et forkert at kalde de 7499 kroner for normalprisen. Ifølge ham har det nemlig været muligt i hele tilbudsperioden, at betale 7499 kroner for grillen i stedet for den billigere pris på 4000 kroner inklusiv ekstraudstyr.

- Det er rigtigt, at grillen indgår lejlighedsvist i tilbud med ekstra udstyr, men det ændrer ikke på, at normalprisen er 7500 kroner, fastholder Mads Grand, som ikke tror, at det er svært for kunderne at forstå:

- Grillen har været en del af skiftende kombinationstilbud med ekstra udstyr. Det kan man så som journalist vælge at problematisere, eller også kan man som kunde glæde sig over det, siger han.

Vi har spurgt fem Bilka-kunder, hvad de synes om Bilkas prissætning af en Char-Broil gasgrill:

- Det er salgsteknik

Mogens Nielsen, pensionist

- Det er sådan, de gør. Man kommer med det her slagtilbud, så går der 14 dage, og så er det et slagtilbud igen.

- Det er salgsteknik og ikke spor andet. Så er det op til kunden at sige, hvad er egentlig det reelle tilbud. Vi ved jo udmærket godt, at normalprisen ikke er den reelle pris. Man skal tage sådan nogle tilbud med et gran salt.

- Det er dig selv, der siger ja eller nej til de her tilbud. Det er ligesom, når man køber julegaver, så efter jul kan man købe de samme ting til samme pris. Men nu på tilbud. Så kan du ikke sige: 'Nu er jeg sørme sur, nu er jeg blevet snydt'.

- Nej tak

Allan Bramsen, hjemmegående.

- Jeg siger nej tak til de tilbud. De kører hele tiden. Da vi købte vores grill sagde de også, den var på tilbud. Da vi så kom tilbage året efter, kostede den det samme.

- Jeg synes, det er misvisende. Der er ikke noget retvisende i det overhovedet. De burde sætte den til den reelle pris. Det ville gøre det nemmere for folk at købe ind.

- Man skal være vågen

Sanne Jensen, kunderådgiver.

- Når jeg ser tilbuddet, tænker jeg, det er et godt tilbud. Nu har jeg ikke brug for en grill, så jeg bed ikke mærke i tilbuddet. Men det lyder jo rigtigt godt.

- Jeg har oplevet det en del gange før. Når jeg går og holder øje med et tilbud, hvis jeg skal købe gaver til børnene. Så er prisen pludselig sat ned, men til samme pris, som den hele tiden har stået til.

- Det er helt vildt frækt, og det gør bare, at man som forbruger holder ekstra øje med de her ting.

- Man skal være vågen. Jeg tror, man skal passe på til for eksempel Black Friday, hvor jeg ikke tror, du sparer vanvittigt meget. Det er ren reklame for at få folk til at købe noget.

- Jeg tænker, det er snyd

Peter Mayland, studerende.

- Det er en stor besparelse. Men jeg står ikke lige og mangler en grill.

- Jeg tænker, det er lidt snyd. Man bliver snydt og vildledt af markedsføringen. Sådan noget er der meget af. Man skal ikke tro for meget på de her priser.

- Det er en god idé også lige at tjekke priserne på nettet, og hvad man ellers kan få til den pris, så man ikke bare falder over alle de der gule skilte.

- Jeg tænker, at man skal tjekke markedet, før man køber, for der er hård konkurrence på markedet, og der mange udbydere af varer. Og i den kamp bruges de gule prisskilte rent psykologiske for at tiltrække kunder.

- Ikke rigtigt et tilbud

Lau Eriksen, Studerende.

- Hvis jeg skulle købe en grill, ville jeg tænke, at det var et godt tilbud. Man sparer jo over 50 procent.

- Men det er jo ikke rigtigt et tilbud længere, hvis man kigger på historikken. Så er det ikke rigtigt tilbud længere, så er der jo bare sat en højere pris, så det virker som et tilbud. Så er det ikke særligt retvisende, og jeg ville føle mig snydt, hvis jeg købte sådan en grill.

Facebook
Twitter