Bilsælger frygter udbredt svindel med kilometerspoling: En tikkende bombe

Bilsælger foreslår skrappere regler for kilometersnyd.

Henrik Thomsen, direktør for Globus Biler i Silkeborg, er selv blevet snydt af en kunde, som solgte en BMW, der var kilometerspolet.

- En tikkende bombe.

Sådan beskriver Henrik Thomsen, direktør for bilforhandleren Globus Biler, problemet med kilometerspoling, hvor der fifles med en bils kilometertæller, så bilens værdi kan skrues kunstigt op.

At det kan være svært at opdage, når der snydes på kilometervægten, er Henrik Thomsen et levende bevis på.

Selv om han er professionel bilforhandler, har han selv været offer for snyd på kilometervægten.

- Vi tog en BMW i bytte. Da var der en af vores folk, der var opmærksom. Han syntes ikke, den lignede en bil, der havde kørt det, vi købte den til. Det viste sig så, at den var spolet på tælleren, fortæller Henrik Thomsen, der senere måtte tage tab på bilen, fordi han vurderede, at det ville blive for dyrt at køre et civilt søgsmål.

- Banditten går ind i bilens data, ind i bilens computer og nulstiller nogle data, så vi ikke kan se, at han har været inde og slette kilometer. Og så har vi ikke nogen remedier til at opdage snyderiet andet end vores egen erfaring med biler, siger Henrik Thomsen, der driver sin forretning fra Silkeborg.

I søgefeltet herunder kan du indtaste din kommune eller postnummer og se, hvor mange mistænkelige kilometerindberetninger, der er i dit område.

- En stor faktor

Kilometerstanden er helt afgørende for bilens værdi, forklarer Henrik Thomsen.

Han giver et eksempel på en VW Touran fra 2018:

- Den har kørt 80.000 kilometer. Det giver en udsalgspris på 324.900. Havde den tilsvarende bil kørt 21.000 kilometer, havde den haft en pris på 359.900 kroner. Det er en difference på 35.000 kroner, siger Henrik Thomsen.

- Det er en meget stor faktor. Her har vi en takst, der hedder godt og vel en krone per kilometer, fortsætter han.

En tikkende bombe

Det er nemt at kilometerspole.

Og da det samtidig er svært at opdage fusk med kilometertælleren, findes der ikke opgørelser over, hvor udbredt problemet er.

Sidste år gjorde Europaparlamentets research-enhed dog forsøget, da det estimerede, at kilometerspoling koster de europæiske forbrugere 65 milliarder kroner om året.

For danske biler vurderer enheden, at der er fusk i mellem fire og seks procent af alle kilometer-tællere.

Ved at samkøre synsrapporter lavede Færdselsstyrelsen også for nylig en undersøgelse, der fandt mismatch i kilometerstanden hos knap syv procent af alle danske køretøjer, som er mindst seks år gamle - og dermed har været til syn to gange.

Ifølge undersøgelsen kørte der i maj sidste år 111.528 køretøjer rundt med mistmatch i speedometrene, heraf 83.396 personbiler.

Men en sådan opgørelse fanger slet ikke hele problemet, som i høj grad også vedrører nyere biler og særligt leasing-biler, vurderer Henrik Thomsen, der selv tilbyder 'speedometergaranti,' så han er sikker på ikke at snyde sine kunder.

- Det her et enormt problem, jeg vil faktisk kalde det en tikkende bombe. Vi ved, at det foregår derude. Vi ved, at der findes hjemmesider og portaler, hvor man kan få spolet sin bil tilbage på kilometertælleren. Men der er jo ikke nogen, der gør noget ved det. Det er ikke ulovligt, men vi ved, det foregår, siger Henrik Thomsen, der også er formand for foreningen "Silkeborg Bilernes By."

Ikke ulovligt

På hjemmesider som km-justering.dk og speedometer.dk kan man med kort varsel bestille en kilometerspoling til få penge.

Hjemmesiderne er helt lovlige, fordi det ikke er ulovligt at manipulere med sin kilometerstand. Loven overtrædes først i det øjeblik, bilen sælges videre, uden man oplyser om, at der er fiflet med speedometret. Som km-justering.dk skriver på sin hjemmeside:

- Det er lovligt at få justeret triptælleren/kilometertælleren på egen bil, ejeren skal blot loyalt oplyse herom ved et videresalg ifølge aftaleloven, idet sælger i modsat fald ellers har afgivet urigtige oplysninger.

- Jeg kan kun appellere til politikerne med, at det skal være ulovligt at sælge de her produkter, som kan spole en bil. Det skal være ulovligt at udføre det, og kilometertallet skal logges noget oftere, siger Henrik Thomsen.

Som det er i dag, er det kun muligt at følge udviklingen i en bils kilometertal, når en bil hvert andet år skal til syn.

Europa-Parlamentets enhed anbefaler i sin rapport blandt andet, at man indfører et såkaldt Car Pass, som i Belgien.

En sådan model går ud på, at bilernes kilometertal registreres i et 'bilpas', hver gang bilen er på værksted. Det har ifølge rapporten elimineret 97 procent af al kilometerspoling i Belgien.

Der er dog ikke foreløbigt politiske initiativer på vej, skriver Transportministeriet i en mail til DR Nyheder.

Polen, Rumænien og Bulgarien

Ifølge rapporten hører graden af snyd i Danmark til i den moderate ende, mens det konservative skøn for bundpropperne Polen, Rumænien og Bulgarien er, at mellem 15 og 20 procent af alle køretøjer har fået speedometret sminket.

Størst er problemet med kilometerspoling i brugte biler, som krydser de europæiske grænser. Her vurderer Europa-Kommissionen, at mellem 30 og 50 procent af alle bilerne har fået deres speedometer manipuleret.

- Vi ser de her problemer jævnligt, og det er et marked, der accelererer stille og roligt, også fordi der er så meget økonomi i det her, siger Lone Otto, der er afdelingsleder i teknisk rådgivning hos bilisternes interesseorganisation, FDM.

FDM anbefaler bilkøbere at være ekstra varsomme, når de overvejer at købe en brugt bil, der er importeret fra Sydeuropa.

- Det bedste, man kan gøre, er at gå ind at tjekke servicehistorikken. Om der er huller i servicebogen, og om oplysningerne svarer overens med de syn, der for eksempel har været i det pågældende land, som bilen er importeret fra, siger Lone Otto.

Facebook
Twitter